مقالات

تاریخچه استخرهای شنا

تاریخچه استخر شنا

یک حمام بزرگ اولین مخزن آب عمومی در جهان باستان است. این مکان بیش از 5000 سال پیش در شهرک شهر موهنجو-دارو  پاکستان وجود داشته است. اندازه مخزن آن تقریباً 12 متر طول از شمال و جنوب و 7 متر عرض است و حداکثر عمق آن 2.4 متر است.

دو راه پله پهن از شمال و جنوب به مخزن منتهی می شود و گمان می رود كه سوكت های كوچكی در لبه های پله ها تخته های چوبی یا آج هایی را نگه داشته باشند. در پایین پله ها یک تاقچه کوچک با لبه آجری قرار دارد که تمام عرض استخر را پوشش می دهد. افرادی که از پله ها پایین می آیند می توانند در امتداد این برآمدگی حرکت کنند بدون اینکه در خود استخر قدم بگذارند.

اولین استخر شاخته شده در جهان به نام Great Bath

اولین استخر شاخته شده در جهان به نام Great Bath

کف مخزن به دلیل آجرهای ریز نصب شده روی لبه با ساروج ضد آب است و دیواره های جانبی آن به روشی مشابه ساخته شده است. برای ضد آب شدن مخزن ، یک لایه ضخیم قیر طبیعی در امتداد کناره های مخزن و احتمالاً در زیر کف نیز گذاشته شد. ستون های آجری در لبه های شرقی ، شمالی و جنوبی کشف شد. ستون های حفظ شده دارای لبه های پله ای هستند که ممکن است صفحات چوبی یا قاب پنجره ها را در خود نگه داشته باشد.

دو در بزرگ از جنوب به مجتمع منتهی می شود و دسترسی دیگر از شمال و شرق بود. مجموعه ای از اتاق ها در امتداد لبه شرقی ساختمان واقع شده اند و در یک اتاق چاهی قرار دارد که ممکن است مقداری از آب مورد نیاز برای پر کردن مخزن را تأمین کرده باشد. ممکن است آب باران نیز برای این منظور جمع شده باشد ، اما جوی ورودی پیدا نشده است.

اکثر محققان موافقند که این مخزن برای کارکردهای خاص مذهبی بوده که در آن از آب برای تصفیه و نوسازی روح و جسم، استفاده می شده است.

استخرها فقط برای حمام کردن نبودند

احتمالاً برجسته ترین تاریخ استخر مربوط به یونانیان و رومیان باستان است. در آن برهه از زمان با افزایش ثروت فردی و با این افزایش سطح زندگی ، تجملاتی مانند استخر به یک تغییر عمده در کیفیت زندگی روی داد.

آب خود هزاران سال چنین بخش مهمی از جامعه را بازی می کرد و در این دوره استخرها در همه جا و به دلایل زیادی قرار داده شده بودند. استخرها نه تنها زیبایی قلمداد می شدند و زیبایی ملک را افزایش می دادند (همان چیزی که استخرهای سفارشی امروزه در خانه های ما انجام می دهند) بلکه از استخرها برای حمام ، بهداشت ، مراسم مذهبی ، معاشرت و موارد دیگر استفاده می شد.

تصویر اولین استخرهای یونانیان باستان

تصویر اولین استخرهای یونانیان باستان

در قرن 6 تا 8 قبل از میلاد ، یونانیان باستان “Palaestras” (مدرسه های کشتی) داشتند که در واقع یک محوطه باز بین ستون ها و اتاق هایی بود که می توانستند بیایند و کشتی بگیرند ، بازی هایی از نوع توپ و سایر تمرین های متفرقه انجام دهند. اما مهمتر از همه ، استخرهایی برای شنا ، استحمام و معاشرت در اینجا وجود داشت.

در این زمان استخرها توسط نظامیان یونانی و رومی نیز مورد استفاده قرار می گرفت تا برای جنگ فیزیکی آموزش ببینند. افلاطون ، فیلسوف بزرگ یونانی ، احساس می کرد که هر کودکی به عنوان بخشی از آموزش مناسب همراه با ریاضیات ، نوشتن ، نجوم و غیره ، باید شنا را بیاموزد و در واقع ، این یک آموزش استاندارد برای آموزش شنا به کودکان در استخرهای ملاقات است بازگشت به 400 سال قبل از میلاد.

در سال 305 میلادی رومی ها استخری باورنکردنی ساختند که بیش از 900.000 فوت مربع (تقریبا 275.000 متر مربع) بود. این استخر برای حمام استفاده می شد و همچنین با آتش سوزی عظیم در زیرزمین زیر کف استخر گرم می شد. ستونها و دیوارها گرما را به استخر بالا منتقل می کردند. شما فقط تصور کنید که چه معماری زیبا رومی باید این استخر که با مرمر و مجسمه ها ساخته شده است داشته باشد.

استخرها در آن سال ها به وضوح در جامعه مهم بودند و در اینجا برای بسیاری از فعالیت های عمومی و اجتماعی مورد استفاده قرار می گرفتند اما در این مدت استخرها نیز در خانه ها به همان اندازه مهم بودند.

هر دو امپراتور روم و یونان استخرهای بزرگ تزئین شده ای داشتند که ماهی های زنده در آن قرار داشتند. در واقع ، کلمه “استخر” از “piscine” به معنی ماهی آمده است. اولین استخر سفارشی به سبک جکوزی توسط Gaius Maecenas ، یکی از مشاوران سیاسی آگوستوس سزار ، حدوداً 8 سال قبل از میلاد طراحی و سفارش داده شد. ظاهراً این استخر با آبشارها ، باغ های سرسبز ، کتابخانه ، تراس و سایر تجملات تزیین شده بود.

 

استخرهای شنا محلی برای رقابت

شنای رقابتی اولین بار در اوایل سال 1800 در انگلیس توسط انجمن ملی شنا آغاز شد. در آن زمان استخرهای سرپوشیده ساخته دست بشر در لندن وجود داشت و انجمن ملی شنا انگلیس از آنها برای مسابقات شنا استفاده می کرد. این رویدادها در انگلیس رواج یافت و منجر به تشکیل انجمن شنای آماتور در سال 1880 شد.

حرکات شنای مورد استفاده در این دوره زمانی ، کرال و قورباغه بود. در سال 1873 جان ترودگن خزیدن جلو را با اضافه کردن حرکت پا زدن به انگلیس معرفی کرد. این سرعت را افزایش داده و مسابقات شنا را جدید و مهیج می کند. پیشرفت در خزیدن جلو با حرکات مختلف باعث سریعترین سبک شنا شد که امروزه سبک آزاد نامیده می شود. در سال 1896 ، شنا برای اولین بار در بازی های المپیک در آتن ، یونان قرار گرفت.

اولین استخرها به سبک مدرن

یکی از اولین استخرهای شنا در ایالات متحده ، قدیمی ترین استخر تگزاس است – استخر دیپ ادی در شهر آستین. دیپ ادی دارای حمامی است که در دوران افسردگی توسط اداره پیشرفت کار ساخته شده است. این استخر به عنوان یک چاله شنا در رودخانه کلرادو آغاز شد ، در دهه 1920 به یک استراحتگاه تبدیل شد و امروز یک استخر شنا معروف است که توسط شهر آستین اداره می شود.

استخر ادی دیپ Eddy Deep یکی از اولین استخرهای مدرن ساخته شده

استخر ادی دیپ Eddy Deep یکی از اولین استخرهای مدرن ساخته شده

دیپ ادی به سادگی به عنوان یک حفره شنا در رودخانه کلرادو که از آستین می گذرد آغاز شد. چشمه های آب سرد از ساحل رودخانه برخاسته و مردم در رودخانه شنا می کنند جایی که یک تخته سنگ بزرگ گرداب ایجاد می کند. در سال 1915 ، A.J. ایلرز ، زمین اطراف چاله شنا را خریداری کرد و استخر بتونی را ساخت. این استخر به عنوان مرکز استراحتگاه ، ساحل حمام دیپ ادی ، که دارای کابین ، کمپینگ و امتیازات بود ، عمل می کرد.

استخر دیپ ادی به عنوان یک مکان تاریخی در فهرست ثبت ملی اماکن تاریخی ثبت شده و الهام بخش آثار هنری مختلفی بوده است.

اولین استخر شنا ساخته شده در ایالات متحده (و یکی از اولین استخرهای شنا در جهان) به سال 1907 برمی گردد و به باشگاه راکت فیلادلفیا ارتباط داده می شود. این استخر توسط سازندگان معروف شرکت ساختمانی روبلینگ طراحی شده است. کلابهاوس در سال 1979 در فهرست ثبت ملی اماکن تاریخی قرار گرفت.

اولین استخر شنا که به معنای واقعی کلمه از اقیانوس اطلس عبور می کند در سال 1907 در کشتی تفریحی آدریاتیک نصب شد. در کشتی خواهر آدریاتیک ، تایتانیک نیز یک استخر وجود داشت.

مسیر اصلی استخرهای شنا

استخرهای شنا بعد از جنگ جهانی دوم در آمریکا جریان اصلی پیدا کردند و با ظهور فیلم های هالیوود ، به یک نماد تبدیل شدند. استخرهای شنا به عنوان خریدی مناسب برای مصرف کنندگان تکامل یافتند ، زیرا مردم بیشتر فهمیدند که بخشی از رویای آمریکایی ها این است که می توانند در استخر شنا شخصی خود در تعطیلات حیاط خانه خود استفاده کنند.

استخرهای شنا را می توان تقریباً در هر کشور در سراسر جهان یافت ، حتی در کوچکترین آنها. نیوزیلند تقریباً 200.000 استخر شنا برای تقریباً 4 میلیون نفر جمعیت خود دارد و این باعث می شود که سرانه بازای هر فرد بالا باشد.

 

جدول زمانی تکامل استخرهای شنا از گذشته تا به امروز

استخرهای شنا در فرهنگ یونان ، روم ، آشور و مصر قدمت طولانی دارند و قدمت آنها به سال 2500 قبل از میلاد باز می گردد. محبوبیت دوران مدرن آنها در دهه 1800 با کلوپ های شنا به اوج خود رسید و با شروع المپیک مدرن در سال 1896 ، که شامل مسابقات شنا بود ، به رشد خود ادامه داد.

 

2500 سال قبل از میلاد: هیروگلیف مصری که شنا را به تصویر می کشد.

36 قبل از میلاد: سوابق تاریخی ژاپن مسابقات شنا را توصیف می کند.

78 پس از میلاد: رومی ها شنا را به عنوان یک رویداد اجتماعی به انگلیس معرفی کردند.

دهه 1400: کلیسای کاتولیک به استحمام برهنه به دلایل اخلاقی اعتراض کرد.

دهه 1800: غواصی آکروباتیک در آلمان و سوئد توسعه یافت.

دهه 1830: باشگاه های شنا در انگلستان تأسیس شد.

1844: از دست رفتن محبوبیت سبک های شنا قبلی پس از معرفی شنا کرال

1862: اولین استخر شنای داخلی مستند در انگلستان ساخته شد.

1885: اولین مسابقه غواصی در آلمان برگزار شد. بریتانیایی متیو وب اولین شخص مستندی است که کانال مانش را شنا می کند.

1900: مسابقات المپیک پاریس یک رویداد شنا با مانع را در رودخانه سن برگزار کرد.

1907: استخر شنا روی کشتی اقیانوس پیما آدریاتیک نصب شد.

1908: نهاد حاکم بین المللی شنا ، FINA (فدراسیون بین المللی شنا) تاسیس شد.

1912: مسابقات شنای زنان به بازیهای المپیک استکهلم اضافه شد.

1924: جانی وایزملر قبل از اینکه به یک ستاره سینمای هالیوود تبدیل شود ، 67 رکورد شنای جهانی را ثبت کرد.

1943: لباس شنای دو تکه پس از کمبود زمان جنگ ، باعث کاهش 10 درصدی پارچه مورد استفاده برای ایجاد لباس شنا شد.

1972: مارک اسپیتز در المپیک تابستانی هفت مدال طلا کسب کرد.

2008: مایکل فلپس آمریکایی با کسب 14 مدال طلا به پرافتخارترین شناگر المپیک جهان تبدیل شد.

امروز: بنیاد ملی استخر شنا تخمین می زند که بیش از 10 میلیون استخر در سراسر ایالات متحده وجود دارد ، از جمله بیش از 360،000 استخر عمومی که در تمام سال باز هستند. و اما ایران چطور ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *