مقالات

عملکرد فیلتر شنی استخر

از جمله پر کاربردترین و متداول‌ترین تجهیزات تصفیه آب استخر، می‌توان به فیلتر شنی اشاره کرد. برای تصفیه آب استخرها از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. یکی از این روش‌ها استفاده از فیلتر شنی است. فیلتر شنی استخر با جداسازی فیزیکی ذرات معلق موجود در آب مانند هیدروکربن‌ها، شن و ماسه، فلزات، رسوبات و سایر مواد مضر ،  آب را تصفیه می‌کند و در نهایت آب تصفیه شده به کاسه استخر وارد می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات کاملی را در رابطه با فیلتر شنی و اجزا و ساختار آن و همچنین نحوه عملکرد آن ارائه دهیم . در صورتی که قصد استفاده از این تجهیزات را دارید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

فیلتر شنی استخر

فیلتر شنی چیست؟

اولین عاملی که پیش از استفاده از استخرها مورد توجه قرار می‌گیرد، میزان شفافیت و زلال بودن آب استخر است. شفافیت و زلال بودن آب استخر در نتیجه فعالیت فیلترهای تصفیه آب استخر حاصل می‌شود. یکی از پرکاربردترین نوع فیلترهایی که به منظور تصفیه آب استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیلتر شنی است.

این نوع از فیلترها وظیفه از بین بردن ذرات غیر قابل حل و معلق در آب مانند گرد و غبار، خاک و.. را برعهده دارند. به عبارتی فیلتر شنی با دارا بودن سیلیس و شن دانه بندی شده، از عبور آلودگی‌های فیزیکی و ذرات معلق آب جلوگیری می کند. در حقیقت این فیلترها تنها نسبت به آب تراوا هستند و در برابر عبور مواد دیگر مقاومت می‌کنند.

اجزا و ساختار فیلتر شنی استخر

فیلتر شنی با کمک پمپ تصفیه استخر، کار سیرکولاسیون و تصفیه آب استخر را انجام می‌دهد و عملکرد موثری را در کاهش آلودگی‌های موجود در آب از خود نشان می‌دهد. این فیلتر از اجزای مختلفی تشکیل شده است. از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده فیلترهای شنی استخر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک بدنه پلیمری ، فلزی یا فایبرگلاس در ابعاد و اندازه‌های مختلف: جنس بدنه هر فیلتر شنی بر حسب ظرفیت فیلتر و حجم استخر متفاوت است و در گذشته اغلب از جنس فلزی ساخته می‌شد. لازم به ذکر است که پلی‌استر تقویت شده یا فایبرگلاس (فیلترFRP) دارای دوام و کارآمدی بیشتری است.
  • شیر فیلتر: اغلب فیلترهای شنی یک یا چند شیر بر روی بدنه خود دارند. این شیرها وظیفه کنترل جریان های ورودی و خروجی آب را برعهده دارند. در حقیقت به کمک این شیرها، می‌توان جریان آب ورودی و خروجی و تغییر میزان آن را کنترل کرد. شیر 6 راهه را می‌توان مجهزترین نوع این شیرها دانست چرا که به کمک آن می‌توان کنترل بیشتری بر روی عملکرد فیلتر شنی داشت و  همچنین به کمک آن عملکرد بک واش فیلتر شنی و همینطور سایر حالات شیر به راحتی صورت می‌گیرد.
  • نازل ها : این تجهیزات وظیفه انتقال آب را برعهده دارند. عملکرد این نازل ها به این صورت است که آب پس از ورود به مخزن از یک طرف وارد فیلتر می‌شود و پس از اتمام فرآیند فیلتراسیون فیزیکی آب، از فیلتر خارج می‌گردد.
  • سیلیس: از مهم‌ترین اجزای به کار رفته در ساختار فیلتر شنی می توان به سیلیس اشاره کرد. سیلیس به کار رفته در مخزن فیلتر می‌تواند از نوع شیشه‌ای و یا شنی باشد. سیلیس شیشه‌ای به عنوان یک ماده فرآوری شده بیولوژیکی، شفافیت بهتر و فیلتراسیون کامل فیزیکی آب را به دنبال دارد در نتیجه کارآمدتر و بهتر است.
  • دریچه بازدید: در فیلترهای شنی که ظرفیت بالاتر از 2000 لیتر دارند و در پروژه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، طراحی و نصب دریچه بازدید روی بدنه فیلترهای شنی جهت دسترسی راحت‌تر به درون فیلتر و بررسی و بازدید وضعیت سیلیس و اجزای دیگر داخلی انجام می‌گیرد.
  • فشارسنج: نصب فشارسنج بر روی فیلتر شنی، به منظور کنترل و بررسی فشار آب داخل فیلتر انجام می شود. معمولاً اغلب فیلترهای شنی دارای یک مانومتر یا فشارسنج با فشار کار تا 6 بار هستند.

فیلتراسیون استخر

فیلتر شنی چگونه آب استخر را تصفیه می‌کند؟

فیلتر شنی استخر نقش بسیار موثری را در تصفیه آب استخر برعهده دارند. البته باید توجه داشت که عمل فیلتراسیون فیزیکی آب با ضدعفونی کردن آن متفاوت است و نباید این دو عمل را یکسان دانست. فیلتر شنی برای تصفیه آب به سیلیس نیاز دارد. به عبارتی سیلیس را می‌توان ماده اصلی برای تصفیه فیزیکی آب دانست.

نحوه عملکرد فیلتر شنی به این صورت است که در ابتدا آب وارد فیلتر تصفیه می‌شود و سپس با عبور جریان آب از لایه درشت شن، ذرات بزرگ آن جذب سیلیس می‌شود. در مرحله بعد، آب از یک لایه دیگر به منظور تفکیک آلاینده‌های جزئی باقی مانده از لایه اول گذر می‌کند. پس از انجام این مرحله، آب شفاف و زلال به سیستم لوله کشی وارد می‌شود و پس از آن به درون کاسه استخر و یا جکوزی جریان میابد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عملکرد فیلتر شنی استخر

بک واش فیلتر شنی

همانطور که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین مراحل در روند تصفیه آب، حذف ذرات جامد و معلق با اندازه‌های بسیار ریز به کمک تجهیزاتی مانند فیلتر شنی است. در ساختار این نوع از فیلترها از بستر شن و سیلیس برای به دام انداختن ذرات معلق موجود در آب استفاده می‌شود. با استفاده مداوم از این فیلترها به مرور زمان سطح شن و سیلیس با آلاینده‌های زیادی پوشانده می‌شود که در نهایت  به کاهش راندمان و بازدهی دستگاه منجر می‌شود.

بک واش یا شستشوی معکوس روشی است که در آن آب با فشار در جهت عکس وارد فیلتر شنی می‌شود و لایه‌های انباشته شده بر روی دانه‌های شن و سیلیس را پاک سازی می‌کند. اجرا نکردن این مرحله باعث کاهش کارایی فیلتر می‌شود از این رو لازم است به صورت دوره‌ای بک واش فیلتر شنی انجام شود.

انجام بک واش در زمان مناسب یکی از فاکتورهای مهم برای حفظ سلامت و کارایی فیلترهای شنی است. عدم اجرای این عمل میتواند باعث فشار غیر طبیعی و آسیب به تجهیزات گردد.

سخن پایانی

یکی از تجهیزاتی که برای تصفیه آب استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیلتر شنی است. استفاده از این فیلترها جهت تصفیه آب درون استخر صورت می‌گیرد و این تجهیزات استخر، آب را از هر گونه آلودگی فیزیکی تصفیه می‌کند. این فیلترها از ویژگی های زیادی برخوردار هستند و تاثیر بسیار زیادی در پاکیزگی و تمیزی استخر دارند. همچنين دارای انواع مختلفی از نظر نوع جنس بدنه، حجم یا ظرفیت، فشار کار، برند و نوع دانه بندی سیلیس هستند که هرکدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *