مقالات

چگونه آب استخر خود را گرم کنیم ؟

چگونه آب استخر خود را گرم کنیم

گرم کردن آب استخر خانگی شما می ‌تواند شنا کردن را راحت ‌تر کند، چون هر سال زمان استفاده از استخر را برای شما گسترش می ‌دهد. فقط تصور کنید که شب هنگام در آب ولرم حضور داشته باشید سرما آن را محاصره کرده است. آیا می ‌توانید ببینید که یک گرم‌ کن استخر چگونه می ‌تواند قابلیت استفاده و لذت استخر شما را افزایش دهد؟

خوشبختانه، راه‌ های مختلفی وجود دارد که شما می‌ توانید با آن ها آب استخر خود را گرم کنید، از جمله استفاده از یک دیگ بخار، هیتر مخصوص، گرمکن خورشیدی، پوشش‌ های خورشیدی و …

گرم کردن یک استخر به یک منبع حرارتی یا روش دیگری نیاز دارد که تبخیر آب از استخر را متوقف سازد. منابع حرارتی نظیر گرم‌ کن‌ها و دیگ های بخار به انرژی زیادی نیاز دارند. این می ‌تواند شامل گاز طبیعی، پروپان، گازوئیل و برق باشد، ناگفته نماند که هزینه زیادی هم از این بابت متحمل خواهید شد. (در ایران بدلیل فراوانی و ارزان بودن ، گاز طبیعی بهترین گزینه می تواند باشد.) روش های دیگری هم همچون استفاده از آب گرمکن های خورشیدی و کاورهای خورشیدی هم وجود دارد که با محیط زیست سازگار هستند و هیچ هزینه ای در بر نخواهند داشت.

مرحله اول : ارزیابی نیازها

الزامات تجهیزات مورد نیاز برای گرم کردن آب به سایز استخر شنا و نوع سازه آن بستگی دارد. همچنین شهری که شما زندگی می کنید ، آب وهوا آنجا و محیطی که استخر در آن ساخته شده است می توانند تاثیرگذار باشند.

نمونه گرمکن خورشیدی استخر

نمونه گرمکن خورشیدی استخر

به عنوان مثال برای گرم کردن یک استخر کوچک ویلایی در شمال کشور استفاده از یک دیگ بخار کوچک کافی خواهد بود ولی بدلیل ابری بودن زیاد هوا گرمکن های خورشیدی کاربردی نخواهند بود. همچنین در مناطق مرکزی و تهران شما می توانید با استفاده از یک آب گرم کن و کاور خورشیدی دما مناسب آب را جهت استفاده از استخر خود در فصل سرما تامین کنید. همچنین استفاده از گاز طبیعی هم می تواند گزینه به صرفه ای باشد.

با درک اهداف، نیازها و بودجه خود، می ‌توانید بهترین تصمیم خود را در مورد چگونگی گرم کردن استخر خود داشته باشید. به یاد داشته باشید : یک راه حل مناسب برای شما برای دیگران قطعا مناسب نخواهد بود.

مرحله دوم : انتخاب منبع حرارتی مناسب

دستگاه های مختلفی برای گرم کردن آب استخر وجود دارند و شامل ده ها برند و مدل هستند. تحقیق کنید و بسته به نیاز و بودجه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. البته اگر تخصص در این زمینه ندارید توصیه می شود حتما از یک شرکت مرتبط کمک بگیرید و کارشناسان آکام استخر آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشند.

مرحله سوم : خرید یک گرمکن استخری مناسب

دستگاه های گرمکن استخری و پمپ های حرارتی توسط واحدی به نام BTU دسته بندی می شوند. بی تی یو یک واحد اندازه گیری ساده برای میزان انرژی مورد نیاز برای گرم کردن یک پوند (تقریبا 500 گرم) آب استخر به اندازه یک درجه سانتی گراد است. به طور کلی استخرهای شنا بتنی به دلیل داشتن حجم آب بالا نیاز به گرمکن های با BTU بالاتری دارند.

نمونه پنل خورشیدی گرمکن استخر

نمونه پنل خورشیدی گرمکن استخر

کاورها و آب گرمکن های خورشیدی با BTU درجه بندی نمی شوند. با این حال شما می توانید با در دست داشتن اطلاعات استخر خود همچون میزان حجم و ابعاد آن محاسبه ای برای گرم کردن آب انجام دهید و بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

مرحله چهارم : نصب گرمکن

نصب و استفاده از کاورهای خورشیدی برای گرم کردن استخر توسط شما امکان پذیر است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. همچنین اگر کمی فنی باشید احتمالا بتوانید آب گرمکن های خورشیدی را نصب کنید. ولی نصب دیگ بخار و هیترهای استخری نیاز به فضایی همچون موتورخانه و زیرساخت لازم برای اجرا دارند و قبل از تصمیم گیری حتما با یک شرکت معتبر در این زمینه مشاوره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *