مقالات

اسید شویی استخر و 11 نکته ای که هنگام اجرای آن باید رعایت کنید!

اسید شویی استخر و نکات ایمنی اجرای آن

استخرها همیشه یکی از مفرح ترین مکان‌های ورزشی و تفریحی در همه جا هستند. مجموعه‌های آبی و استخر‌ها از جمله اماکن عمومی هستند که به طور پیوسته در سال پر رفت و آمد هستند.به همین خاطر برای برطرف کردن آلودگی آب استخر باید اسید شویی استخر انجام گیرد.

اسید شویی استخر چیست؟

برای از بین بردن آلودگی و کثیفی استخر می‌بایستی اسید شویی انجام گیرد، تا تمام لایه‌‌های نازک و آلوده روی آب تمیز شود و آب استخر شفاف و روشن شود.
گاهی اوقات کثیفی استخر‌های شنا و حتی استخرهای خانگی به حدی زیاد می‌باشد که هیچ از روش‌ها جواب گو نیست. در این حالت است که باید از خیر آب استخر گذشته و آن را کامل تخلیه کنید.
سپس با استفاده از محلول رسوب زدای استخر اقدام به تمیز کردن کف، دیواره و همه جای استخر نمایید. بعد از تمیز شدن کامل و رفع آلودگی‌ها می‌توانید با خیالی آسوده مجدد استخر را از آب پر کنید و از شنا کردن در محیطی تمیز لذت ببرید. اسید کلریدریک یا همان هیدروکلریک اسید کاربردهای مختلفی در صنایع داشته و از آن در استخرها به خاطر تنظیم میزان اسیدیته آب و اسید شویی کاسه استخر استفاده می شود. معمولاً از اسید کلریدریک ۳۳% برای مصارف استخری استفاده می‌شود.

اسید شویی استخر

کاربرد و مزایای اسیدشویی استخر

شستشوی استخر با اسیدشویی یکی از کارهایی است که هر استخری به آن نیاز دارد.
در غیر این صورت شما خواهید ماند و یک عالمه جلبک و جلبک. در نتیجه مهم تر از دیزاین اطراف یک استخر و یا طرح و نگاره‌هایی که در کنار آن وجود دارد موضوع تمیز بودن آب استخر و جکوزی است. اما این کار بر خلاف یک شستشوی ساده قسمتی از زمین و یا دیوار نیاز به مهارت و اجرای اصول خاصی دارد.
برخی از استخرها دارای لکه‌ها یا سطوح بی رنگ هستند که با گذشت زمان ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال ، لکه‌های منیزیم یا مس می‌توانند گچ را از سفید به آبی تبدیل کنند. استخر گچ سیاه ممکن است از رسوبات کلسیم خاکستری به نظر برسد. گاهی اوقات این لکه‌ها تنها با اسکراب پاک نمی‌شوند و برای از بین بردن آن‌ها نیاز به شستشو با اسید است. به علاوه ، استخرهایی که مشکل آب سخت یا رشد جلبک دارند ، در واقع از تخلیه ، شستشو با اسید و سپس دوباره پر کردن سود خواهند برد. همچنین می‌توان از اسید شویی برای حذف کلسیم روی کاشی استخر استفاده کرد.
اسید شویی استخر یک روش تمیز کردن سطح داخلی استخر با استفاده از اسیدهای قوی است. این روش می‌تواند رسوبات، جلبک‌ ها، زنگ ‌زدگی‌ ها و لکه‌ هایی که با روش‌ های معمولی قابل برطرف شدن نیستند را از بین ببرد. فواید اسید شویی استخر عبارت ‌اند از:
افزایش شفافیت و زیبایی آب استخر
کاهش مصرف مواد شیمیایی و کلر برای گند زدایی آب
افزایش عمر و کارایی تجهیزات تصفیه آب
پیشگیری از بیماری‌های پوستی و عفونی ناشی از آلودگی آب
ایجاد فضایی سالم و امن برای شنا و تفریح

از اسید استخری به جهت گند زدایی دیواره ها و کف استخر (اسید شویی) و همچنین تنظیم میزان اسیدیته استخر استفاده می‌شود. در روند اسید شویی استخر‌ها از اسید موریاتیک، تری سدیم فسفات، اسید کلریدریک و در آخر به جهت خنثی کردن اسید موجود در کاسه استخر از سود قلیایی استفاده می شود.
برای اسید شویی استخر از مواد زیر استفاده می‌شود.
1- اسید muriatic
2- trisodiom phosphate
3- اسید کلریدریک
4- سود

اسید شویی استخر و مراحل آن

مراحل اسید شویی استخر

در اولین قدم و قبل از هر چیز باید بدانید که مراحل اسید شویی شامل چند بخش است. بخش‌هایی که باید با دقت و حوصله زیادی انجام شود. این مراحل شامل اقدامات قبل و بعد از اسید شویی نیز می‌باشد. در ابتدا و قبل از هر چیزی شما باید آب موجود در استخر را به طور کامل خالی کنید. دلیل این کار این است که مقدار اسید به طور ناخواسته رقیق تر از حد معمول می شود. در نتیجه خروجی کار مطلوب نخواهد بود.
قدم دوم این است که باید مقدار اسید را با توجه به ظرفیت و بزرگی استخر انتخاب کنید. سپس به همان اندازه اسید آب را داخل آن بریزید و حل کنید. در صورتی که از اسید مطلق استفاده کنید قطعا آسیب‌های جدی به استخر وارد خواهد شد. بهترین ترکیب اسید برای شستشوی استخر و جکوزی ترکیب الکل و آب نصف می‌باشد. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید بدون حطر و یا ریسک آسیب به استخر کار را انجام دهید.
مرحله سوم شستشوی کامل استخر با استفاده از محلول اسیدی است که تهیه کردید. سعی کنید این مرحله را به درستی و با دقت کامل انجام دهید. در صورتی که بخشی از استخر تمیز نشود، انگار هیج اتفاق خاصی نیفتاده است. یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهید این است که اثرات اسید را از بین ببرید. اما چطور؟ برای این کار از مواد خنثی کننده اسید استفاده کنید. با این کار شما می توانید اثرات اسید جمع شده در استخر را به طور کامل از ببرید. سپس تمامی موادی که در کف استخر جمع شده اند را تخلیه کنید.

نکات ایمنی اسید شویی استخر

باید قبل از انجام این کار آب استخر خالی شود.
برای اسید شویی حتما باید از دستکش و لباس مناسب استفاده شود.
برای محافظت از چشم در زمان اسید شویی باید از عینکی که دور آن پلاستیکی بوده واز ورود بخارات اسید به چشم جلوگیری می‌کند استفاده کرد.
برای انجام اسید شویی باید از ماسک مناسب استفاده شود.
باید برای استفاده از اسید حتما به آن آب اضافه کرد تا رقیق شود.
میزان اسید و رقیقی آن با نوع و مقدار کثیفی استخرها با هم فرق دارد.
برای انجام اسید شویی هیچ وقت اسیدی را با اسید دیگر ترکیب نکنید.
برای انجام اسید شویی استخر از هواکش مناسب برای خارج کردن گاز و بخارات تولید شده استفاده کرد.
حتی‌الامکان اسید شویی استخر با کمک فرد کمکی انجام شود.
در زمان اسید شویی باید شیلنگ آب در کنارتان باشد.
در صورت تماس اسید با چشم و بدن حتما با آب زیاد آن را شستشو و به دکتر مراجعه شود.

برای انتخاب روش مناسب اسید شویی، باید به عواملی مانند نوع و وضعیت استخر، شدت آلودگی، هزینه، ایمنی و زمان اهمیت داد و فرد با مهارت باید این کار را انجام دهد. هیچ وقت بدون مهارت کافی خودتان دست به این کار نزنید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

کاربرد و مزایای اسیدشویی استخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *