مقالات

سه روش برای گندزدایی آب استخر

استخر مکانی ورزشی، تفریحی بسیار مناسب و لذت بخش برای کلیه افراد در سنین مختلف، به ویژه در فصل گرما محسوب می‌شود.  از  طرفی دیگر استخرها محل مناسبي براي انتقال بيماری های عفونی و پوستی نیز می‌باشد.  از این رو اهمیت بهداشت آب استخرها در رابطه با قابلیت میكروب کشی  و کیفیت شیمیایی آن  بسیار مهم می‌باشد.  چون همزمان مورد استفاده تعداد زيادی از افراد قرار مي‌گيرند، هميشه با مسائل و خطرات بهداشتی همراه مي‌باشند. به منظور پیش گیری از این خطرات و بیماری ها، ضرورت دارد آب استخرها گند زدایی  شوند. براي گندزدايي آب استخرهاي شنا روش های متعددی مانند استفاده از كلر، قرص کل، پودر کلر، کلر زن نمکی و دستگاهUV و…استفاده کرد. دراین مطلب با ما همراه باشید  تا روش‌های گند زدایی آب  استخر بیشتر آشنا شوید.

گندزدایی آب استخر

استفاده از کلر: قرص کلر، پودر کلر،کلر مایع

یکی از رایج ترین و کاربردی ترین روش های به کار رفته در تصفیه آب های آشامیدنی و آب  استخرها و  حذف عوامل بیماری زا، استفاده از کلر می باشد. کلر یکی از اصلی ترین و رایج ترین عناصر شیمیایی مورد استفاده در صنعت تصفیه آب استخرها می باشد  که به دلیل خاصیت گندزدایی وسفید کنندگی بالا، در گندزدایی  آب  استخرها به شیوه های مختلف کاربرد فراوانی دارد وهمچنین یکی از مهمترین ملزومات نگهداری مناسب آب  استخر در بحث ضدعفونی آب است.
مصرف کلر جهت ضدعفونی آب استخر، از متداول ترین روش‌ها است که مدت زیادی است به دلیل اثربخشی، سادگی و هزینه کمتر در بسیاری از استخرها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
مهم ترین خاصیت آن، اکسید کنندگی بالا و توانایی از بین بردن باکتری، قارچ و ذرات آلوده کننده در آب استخرها  می‌باشد.
نوع خالص کلر به شکل گاز با رنگ سبز می‌باشد که امروزه به دلیل خطرات بالای استفاده از سیلندرهای گاز کلر این روش منسوخ شده است. یكی از خصوصیات مهم كلر آنست كه علاوه بر قدرت گندزدایی بالا جهت گندزدایی اولیه، پایداری شیمیایی لازم برای باقی گذاردن كلر باقی مانده را جهت رسیدن به اهداف ثانویه گندزدایی دارا می‌باشد.
این خاصیت گندزدایی که كلر دارد،در مورد هیچ یك از مواد گندزدای دیگر قابل مشاهده نیست زیرا در استفاده از سایر مواد برای رسیدن به این دو هدف مجبور به جدا نمودن گندزدایی اولیه و ثانویه هستیم كه هزینه سرمایه ای زیادی را می‌طلبد.
کلر جامد به دو صورت پودر و قرص تولید می‌شود که به کلر جامد هیپوکلریت کلسیم نیز گفته می‌شود. قرص کلر و پودر کلر از روش‌های پذیرفته شده در سراسر جهان برای گندزدایی و تصفیه آب  است.  قرص کلر یک ضدعفونی‌کننده آب پرکاربرد است که اکثر ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در آب را از بین می‌برد. این قرص اکثر باکتری‌ها و ویروس‌هایی را که باعث بیماری می‌گردند، غیرفعال می‌کند. هر دو ترکیبات قرص و پودر کلر برای مصارف ضدعفونی کنندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به مقابله با قارچ‌ها، باکتری‌ها و جلوگیری از به وجد آمدن‌ لجن و جلبک‌ها می‌پردازد.
در فرایند تولید قرص کلر از ترکیبات سیانوریک استفاده می شود که موجب پایداری قرص و ایجاد تاخیر در انحلال آن در آب می شوند. زیرا گاها از قرص های کلر به صورت مستقیم داخل آب استخر استفاده می کنند.

کلر مایع یا هیپوکلریت سدیم از انواع دیگر کلر می باشد که به دلیل ناخالصی کمتر و همچنین اختلاط بهتر نسبت کلر جامد می تواند گزینه مناسبی باشد.

استفاده از کلر جهت گندزدایی آب استخر

کلر زن نمکی

دستگاه کلر زن نمکی یکی از اساسی ترین موارد تجهیزات استخر به  شمار می‌رود. امروزه  با روی کار آمدن  انواع کلر زن نمکی استخر، بسیاری از مشکلات آلودگی استخر رفع شده است. چراکه کلر زن نمکی یکی از پیشرفته ترین سیستم گند زدایی آب استخرها به شمار می‌رود.
در این روش شما می بایست مقدار مشخصی نمک به آب استخر اضافه کنید. در حقیقت شما استخری با آب شور خواهید داشت که این شوری حدودا به اندازه یک دهم شوری  آب دریا می باشد. این دستگاه کلرزن نمکی با استفاده از الکترولیزه کردن نمک موجود در آب باعث گندزدایی از آب استخر می‌شود و با  استفاده از همین روش‌های اصولی در گندزدایی، آب استخر از کیفیت بسیار بالایی برخوردار خواهد شد.
در این روش کلر زنی نمکی نیاز به استفاده سیستم از کلر نیست بلکه خود دستگاه از آب و نمک موجود در آن شروع به تولید کلر می‌کند. کلرزن‌های نمکی دارای سل و یک منبع تغذیه برق می‌باشند که با استفاده از روش الکترولیز، نمک را به هیپوکلریت سدیم و اسید هیپوکلریت  تبدیل می‌کنند و آن را وارد آب استخر می‌کنند.
کلر به وجود امده از دستگاه کلرزنی نمک  مضرات کمتری نسبت به قرص کلر و پودر کلر دارد. نکته قابل توجه این که در زمان اضافه کردن نمک حتما دستگاه کلرزن نمکی باید خاموش باشد. تولید پیشرفته و آسان  کلر و به روزترین آن در آب استخر –کاهش کدر شدن آب – ایجاد هزینه نگهداری پایین تر-  عدم نیاز به خرید، حمل و نقل و انبارداری از مزایای استفاده کلرزن نمکی می‌باشد.

دستگاه UV

دستگاه UV از جمله سيستم‌های ضدعفونی کننده آب استخر می‌باشد تا سلامت آب استخر و جکوزی را برای شناگران تضمین کند دستگاه UV در مدل‌های مختلف و طرح های متنوع تحت لیبل‌ها و برندهای گوناگونی در بازار عرضه می شوند‌. دستگاه UV می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای مواد شیمیایی با خاصیت گند زدایی در روند تصفیه و ضد عفونی کننده آب استخر باشد. چون دستگاه UV با تابش اشعه فرابنفش موجب ضد عفونی تمامی عوامل خارجی موجود در آب می‌شود که کلر  چنین تأثیری ندارد. اشعه UV  می تواند برخی از ویروس ها و پاتوژن ها که نسبت به کلر مقاوم هستند را از بین ببرد.
در واقع عملکرد دستگاه UV  به نوع لامپی که در ساختار آن‌ها به کار رفته است بستگی دارد. دستگاه  UV هیچ ماده اضافی و هیچ  بوی بدی  و هیچ پاتوژن فعالی در استخر ایجاد نمی‌کند.  در واقع این دستگاه UV ترکیبات جانبی مضر کلر همچون کلرآمین موجود در آب را از بین می‌برد. مضرات کلر مانند حساسیت های پوستی، سوزش چشم ، تنگی نفس و …. را ندارد. استفاده از UV  شما را از کلر بی نیاز نمی کند ولی مصرف کلر را تا جد بسیاری کاهش می دهد.
دستگاه یو وی به منظور تصفیه آب استخر مانند یک میکروب کش عمل می‌کند. اشعه فرابنفش بر روی میکروگانیسم‌‌های خطرناک و مضر برای انسان همچون انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها تأثیر می‌گذارد و آن ها را از طریق تخریب DNA شان از بین می‌برد و همچنین برخلاف سایر مواد گند زدایی هیچ گونه مشکلی برای آب استخر ایجاد نمی‌کند. در حقیقت با تابش اشعه آب استخر عاری  از هر گونه عامل مضر و خطرناک می‌کند.

دستگاه UV جهت گندزدایی آب استخر

سخن پایانی

همان طور که گفته شد استخر مکانی برای ورزش، تفریح ، سرگرمی و آب درمانی است که در سلامت جسم و روان اهمیت فراوانی دارند. در صورت وجود آلودگی‌ در  استخر و عدم رعایت بهداشت زمینه ابتلا به انواع بیماری‌های پوستی و قارچی در شناگران به وجود خواهد آمد و سلامتی بسیاری از افراد به خطر می‌افتد. به همین دلیل باید استخرها به طور مداوم گند زدایی شوند که روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. ما در متن بالا سه روش گند زدایی و به طور کامل شرح دادیم که انتخاب روش مناسب کاملا به شما بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *