مقالات

انواع فیلتر استخر

برای جدا کردن هر گونه ناخالصی از استخر از فیلتر استخری استفاده می شود.فیلتر استخر در تمیز نگه داشتن استخر نقش بسزایی دارد در واقع با استفاده از این تجهیز در استخر می توان ناخالصی های موجود در آب را تمیز کرد بدون اینکه از مواد شیمیایی و ضد عفونی بیشتری بخواهید استفاده کنید.سه نوع فیلتر استخری موجود است که با توجه به نیاز پروژه و شرایط در استخر مورد استفاده قرار می گیرد. این سه نوع فیلتر استخر شامل موارد زیر است:

فیلتر شنی

فیلتر دیاتومه

فیلتر کارتریجی

در انتخاب فیلتر استخر باید به برخی از عوامل نظیر هزینه، فضای موجود برای نصب فیلتر و بازده فیلتر توجه داشته باشید. به طور معمول استفاده از این سه نوع فیلتر در اغلب استخرها متداول است که در ادامه به شرح هر کدام خواهیم پرداخت.

فیلتر شنی

در این مدل از فیلتر استخری برای خارج کردن ناخالصی های موجود در آب از شن و سنگ ریزه استفاده می شود. مکانیزم کار در فیلتر شنی با توجه به طراحی آن بسیار ساده است در این مدل از فیلتر استخری آب آلوده از بالای استخر جمع آوری می شود و از بالا به درون فیلتر وارد می شود و در زمان عبور از لایه های شن و سنگ ریزه از قسمت تحتانی فیلتر به بیرون منتقل می شود. در زمان عبور از لایه های شنی و سنگ ریزه بخش وسیعی از ناخالصی از آب آلوده جدا می شود.

جداشدن ناخالص و آلودگی در فیلترهای شنی به دو طریق انجام می شود در روش اول در فواصل و حفره های ریز مابین دانه های فیلتر ناخالصی ها و ذرات درشت تر موجود در آب به دام می افتند در روش دوم نیز لخته ها و مواد ژلاتینی به دانه های شنی می چسبند.

در روش دوم برای عملکرد بهتر فیلتر شنی به آب ناخالصی که وارد فیلتر می شود سولفات آلومینیوم اضافه می کنند تا هر گونه آلودگی موجود در آب به صورت لخته ای شود و راحت تر از آب جدا شود. طبیعتا بعد از مدتی فیلتر شنی به دلیل به دام انداختن مواد آلوده کثیف خواهد شد و برای استفاده مجدد در استخر نیاز به تمیز کاری و شستشو دارد.

کاهش جریان اب خروجی و بالا رفتن فشار فیلتر از جمله علائمی است که نشان می دهد که فیلتر شنی نیاز به شستشو دارد به همین خاطر برای تمیز کردن فیلتر شنی باید از جریان آب معکوس شده استفاده شود تا هر گونه مواد اضافی از شن و سنگ ریزه جدا شود. شستشوی معکوس در فیلتر شنی اهمیت بالایی دارد و توسط شیری که بر روی فیلتر قرار دارد به راحتی انجام می شود. فیلتر شنی بعد از اینکه چندین مرتبه شستشو داده شد سنگ و شن موجود در آن مثل روز اول کارآیی نخواهد داشت و باید شن و سنگ ریزه موجود در آن عوض شود.

فیلترهای کارتریجی

عملکرد و مکانیزم فیلترهای کارتریجی شبیه فیلترهای تصفیه آب خانگی است  در این مدل از فیلتر ناخالصی های موجود در آب توسط لایه های پارچه ای موجود در فیلتر تصفیه خواهد شد.به دلیل اینکه در فیلترهای کارتریجی سطح در معرض آب بیشتر از فیلترهای شنی است به همین خاطر به دام انداختن مواد آلوده در آن به نسبت فیلترهای شنی کمتر اتفاق می افتد البته ناگفته نماند که فشار کاری طراحی شده در فیلترهای کارتریجی به نسبت فیلترهای شنی کمتر است.

فیلترهای کارتریجی باید هر فصل یک الی دو بار تمیز شوند تمیزکاری آن به سادگی و تنها با بیرون آوردن  محفظه و شستشوی آن انجام می گیرد. اغلب فیلترهای ارزان قیمت در سرعت بالاتری شستشو داده می شوند اما فیلترهای با کیفیت دوام و عمر بالاتری دارند و تنها در بازهای زمانی مشخص نیاز به تمیز کاری و شستشو پیدا خواهند کرد.

فیلتر های دیاتومیک

در فیلترهای دیاتومیک از پودر فسیل حاصل از گیاهان دریایی میکروسکوپی همراه با پوسته سیلیسی استفاده می شود. این مواد قابلیت بالایی در جدب مواد موجود در آب دارند و قادر هستند ذرات کوچکتر حتی تا 5 میکرون را به راحتی از آب جدا کنند.فیلترهای دیاتومیک نیز مانند فیلترهای شنی به شستشوی معکوس نیاز دارند اما یکی از معایب استفاده از فیلترهای دیاتومیک، سرطان زا بودن خاک سسلیس موجود در فیلتر است به همین خاطر از این مدل از فیلتر کمتر استفاده می شود.

بهترین فیلتر استخر

فیلتر استخر یکی از تجهیزات مهم و ضروری هر استخری به حساب می آید به این خاطر که با بکار بردن فیلتر استخری می توان هر گونه آلودگی را از آب استخر خارج کرد و در پایان کار آب را به طور کامل تصفیه کرد. این روزها انواع فیلتر استخری با توجه به تقاضای بالای مشتریان طراحی و ساخته و به بازار عرضه می شود اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که در این بین بهترین فیلتر استخری کدام است؟ فیلترهای استخر با برند معتبر کیفیت بالاتری دارند به این خاطر که تولید کننده این مدل از فیلتر با بکار بردن قطعات اصلی و با کیفیت در این سیستم سالهاست که محبوبیت خود را در بین مصرف کنندگان حفظ کرده است. فیلترهای استخری بزرگتری قطعا کارآیی بالاتری دارند و قابلیت این را دارند که ذرات و ناخالصی بیشتری را از آب جدا کنند.

مزایای فیلتر شنی

همان طور که در بالای متن بیان کردیم سه نوع فیلتر استخری موجود است با این وجو هر کدام مزایای مخصوص به خود را دارند که در ادامه مزایای هر یک را بیان خواهیم کرد. فیلترهای استخری شرایط نگهداری راحت تری نسبت به فیلترهای شنی و دیاتومیک دارند از طرفی این مدل از فیلترها هر سال یک بار قابلیت تعویض دارند و نیاز به هزینه بالایی برای تعویض ندارند. از این فیلترها برای استخرهای کوچک و سر پوشیده استفاده می شود.

یکی از مزیت های فیلتر شنی این است که شستشوی معکوس در آنها به راحتی انجام می شود در واقع با قرار گرفتن شیر چند حالته برروی آن شستشوی معکوس به راحتی و در زمان کمتری انجام می شود.

یکی از مزیت های فیلتر استخری دیاتومه این است که حتی ذرات و ناخالصی های کوچک در ادندازه 2 تا 5 میکرون را به خوبی جذب خود خواهند کرد.در استخرهایی که جلبک و کدورات در مقدار بالاتری وجود دارد استفاده از فیلتر دیاتومه گزینه مناسبی است در واقع این فیلترها همه چیز از جمله ذرات کوچکتر را به خوبی تمیز خواهند کرد.

سخن پایانی

فیلترهای استخری یکی از تجهیزات اساسی در هر استخری هستن به این خاطر که تمیز کاری و جداکردن ناخالصی از آب استخر نیاز به یک دستگاه پیشرفته و به روزی همچون فیلترهای استخری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *