مقالات

علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ استخری

در بعضی از مواقع فشار آب پمپ استخری خیلی قوی و گاهی هم بسیار ضعیف می شود از جمله مشکلاتی که صاحبان استخرهای شخصی و همچنین استخرهای مجموعه های ورزشی با آن مواجه می شوند همین کم و زیاد شدن فشار آب یا کاهش فشار آب در صورت کم توجهی به برخی از موارد است. با توجه به اهمیت این موضوع ما در این مقاله قصد داریم به بررسی پمپ آب استخر بپردازیم و علت های افت فشار آب را مورد بررسی قرار بدهیم پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

پمپ استخری

یکی از مهمترین اجزای سیستم تصفیه آب هر استخری، پمپ استخر می باشد که در صورت نبود این تجهیزات در سیستم تصفیه آب پمپاژ آب به فیلتر نمی رسد که در نهایت آب استخر نیز تصفیه نخواهد شد.

بنابراین یک سیستم مجهز تصفیه آب به همراه پمپ استخری از اصلی ترین تجهیزات هر استخری محسوب می شود که با داشتن چنین تجهیزاتی آب استخر به خوبی تصفیه خواهد شد. فیلتر و پمپ آب در سیستم تصفیه آب وظایف مهمی را بر عهده دارند در واقع پمپ از طریق اسکیمرهای استخر یا سریز آب از حفره های دور استخر به خوبی آب را مکش خواهد کرد.

پروانه، محفظه و موتور از اجزای اصلی پمپ استخر هستند علاوه بر این محفظه استرینر دارای یک سبد اضافی است که زباله از آب استخر جدا و درون آن وارد می شود.

از مهمترین ویژگی های پمپ استخری این است که این پمپ از جنس پلیمرها و پلاستیک تولید می شود که این امر به عملکرد پمپ کمک زیادی می کند. در واقع املاح و آلاینده هایی که در صورت فیلتر کردن آب از سطح آب استخری جدا می شود هیچ گونه آسیبی به سطح پلیمری پمپ وارد نمی کند اما این قضیه در در پمپ های چدنی کمی متفاوت تر اسا به این خاطر که آلایندها و مواد اضافی در زمان جدا شدن از سطح آب موجب خوردگی سریع بدنه پمپ می شود.

مشکلات پمپ استخری

پمپ استخری یکی از مهمترین قسمت های سیستم تصفیه آب است که آب را در استخر به گردش می آورد و با هر بار فیلتر کردن آب ، آن را تصفیه می کند. با توجه به کارآیی این تجهیز در استخر ، آن را به عنوان قلب سیستم تصفیه آب نیز می شناسند. از مهمترین اجزای لوله کشی آب استخر، همین پمپ آب استخری است که با پمپاژ کردن آب ، مواد آلوده را از آن جدا می کند و در آخر نیز آب را به خوبی تصفیه خواهد کرد. در نبود پمپ استخری ، آب استخر به دلیل مواد آلوده موجود در آن شفافیت خود را از دست می دهد . از جمله دلایلی که موجب بروز مشکلاتی در پمپ اب استخری می شود شامل مواردی نظیر عدم پمپاژ آب استخر، نشت آب پمپ استخر، عدم کارکرد موتور پمپ یا خاموش شدن و صدای بلند موتور پمپ است.

فشار آب استخری

در برخی از مواقع خروج ضعیف آب از فواره ها، آبنما، آلارم سیستم های مانند کلر زن نمکی و هیتر و همچنین نازلهای برگشت به خوبی مشخص می شود. در برخی از مواقع افت فشار آب به دلیل کم بودن آب در استخر است به همین خاطر باید در این مواقع در صورت کم بودن آب استخر از حد نرمال به فکر چاره ای برای رفع این مشکل بود. چیزی در حدود 2500 تا 50 گالن در سال ، از مقدار آب استخرها کم می شود که این مقدار با توجه به ظرفیت، نوع، حجم و اندازه استخرهای با یکدیگر متفاوت است البته در صورتی که که فشار آب در استخرها از این میزان کمتر باشد فشار آب بسیار کاهش می یابد که باید به دنبال رفع عیب یابی این مشکل در استخر بود. در پمپ آب استخری روش کار مدار تصفیه آب استخر بدین گونه است که تجهیزات به کار رفته در سیستم تصفیه از دو بخش مکش و دهش تشکیل شده است. قسمت قبل از پمپ را بخش مکش و قسمت بعد از پمپ تصفیه را بخش دهش نیز می نامند. در مواقعی که در بخش مکش نشتی پیش بیاید هوا به درون سیستم وارد می شود و همین امر موجب نشتی در بخش دهش می شود در نتیجه آب از تجهیزات و لوله ها به بیرون پرتاب می شود. در مواقعی که سر راه این تجهیزات مانعی باشد کاهش فشار آب رخ می دهد.

راهنمای نصب پمپ استخری

نصب پمپ آب استخری کار هر فردی نیست بلکه باید فرد در زمینه نصب این تجهیزات در استخر تخصص لازم را داشته باشد. برای اینکه نصب پمپ استخری عملکرد بالایی داشته باشد بهتر است نصب این تجهیزات را بر روی استخر به دست افراد ماهر و کار بلد بسپارید. در زمان نصب پمپ  استخری باید به برخی از نکات توجه داشته باشید و با توجه به این نکات، این سیستم را در استخر نصب کنید.

یکی از نکات اصلی در زمان نصب پمپ استخری این است که قبل از هر اقدامی در همان ابتدا پمپ استخری را در فاصله 12 الی 15 سانتی متری از کف موتور خانه نصب کنید.

مکان نصب پمپ استخری باید به گونه ای باشد که بتوان به راحتی از آن باز دید و سرویس دهی کرد و در صورت بروز مشکل سریع آن را تعمیر کرد.

محل قرار گرفتن پمپ آب استخری باید به گونه ای باشد که به محل تخلیه نزدیک باشد و فاصله دوری از آن نداشته باشد.

در صورتی که فاصله کمی میان استخر و پمپ باشد فرآیند جریان و انتقال آب با سرعت خوبی در سیستم تصفیه انجام می شود. از طرفی در برخی از مواقع که هوا سرد می شود آب دمای خود را حفظ می کند و سرد نخواهد شد.

نزدیک بودن الکتروپمپ به سیستم تصفیه آب استخری، عملکرد کل سیستم بالا رفته و در نهایت راندمان کار نیز به مراتب بهتر خواهد شد.

نصب پمپ استخری همراه با تجهیزات این سیستم باید در سطحی پایین تر یا برابر از سطح استخر قرار بگیرد. در صورت نصب این سیستم در سطح برابر یا پایین تر از سطح استخر، پمپ استخری عملکرد خوبی خواهد داشت.یکی از اصلی ترین قسمت پمپ استخری، فیلتر شنی است که پمپ استخری با توجه به ظرفیت فیلتر شنی نسبت به گردش در آورد آب در سیستم تصفیه مشخص می شود.

سخن پایانی

یکی از مهمترین تجهیزات ضروری در هر استخری اعم از شخصی یا ورزشی و …. پمپ آب استخری است که با عملکرد خوبی که از خود نشان می دهد موجب تصفیه و فیلتر آب استخر می شود. با توجه به استفاده های زیاد از استخرها، آب استخر دچار آلودگی می شود و انواع مواد آلوده شفافیت آب استخر را کاهش خواهد داد به همین خاطر باید سیستم تصفیه آب استخری را نصب کرد تا بتوان با استفاده از آن آلاینده های موجود در آب را پاکسازی کرد.یکی از مهمترین اجزای سیستم تصفیه آب هر استخری، پمپ استخر می باشد که در صورت نبود این تجهیزات در سیستم تصفیه آب پمپاژ آب به فیلتر نمی رسد که در نهایت آب استخر نیز تصفیه نخواهد شد

بنابراین یک سیستم مجهز تصفیه آب به همراه پمپ استخری از اصلی ترین تجهیزات هر استخری محسوب می شود که با داشتن چنین تجهیزاتی آب استخر به خوبی تصفیه خواهد شد. نصب آب استخری نیاز به یک سری راهنما و دستور العمل دارد که ما در این مقاله به برخی از موارد راهنمای نصب پمپ استخری اشاره کردیم تا شما با مطالعه این مقاله به اهمیت نصب سیستم پمپ استخری در تصفیه و فیلتر کردن آب پی ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *