مقالات

کلر استخری

کلر استخری

میتوان گفت کلر یکی از چندین عنصر شیمیایی است که برای اشکال مختلفی در زندگی و سلامت انسان ضروری است. امروزه کلر یکی از مهمترین عناصر شیمیایی می باشد. کلر عضوی از خانواده عناصر هالوژن است. کلر دارای بوی تندی است که بوی آن شبیه به سفید کننده است. کلر استخری یکی از انواع کلر موجود در بازار است که از آن برای پاکسازی استخرها استفاده می شود.

کاربرد کلر در استخر

کلر یک ضدعفونی کننده در تصفیه خانه آب می باشد. در بخش اول به دلیل هزینه وکارایی پایین آن استفاده شده و کلر اساسا عوامل بیماری زادر آب رااز بین می برد. کلر کمک می کند آب تصفیه شود که به این فرآیند کلرزنی می گویند. به غیر از تصفیه خانه های آب، این عنصر شیمیایی به طور گسترده در تصفیه خانه های فاضلاب و استخر ها نیز استفاده می شود.

آب استخر معمولا کلردار است. هنگامیکه کلر به آب افزوده شود، به اسید هیپوکلرو و سایر مواد شیمیایی از این دست تجزیه می شود که باکتری های مضر برای سلامت انسان را از بین می برد. کلر در استخر یک ضدعفونی کننده است که میتواند برای از بین بردن باکتری های تجمع یافته در استخر، سیستم های تهویه مناسب و… استفاده کرد.

کاربرد کلر در تصفیه آب

کلردر مرحله تصفیه شیمیایی، کاربرد گسترده ای دارد. چرا که به سادگی و با صرف هزینه اندک، به حذف آلودگی ها کمک می کند. به این صورت که دیواره سلول ها را تخریب نموده و سبب از بین رفتن ترکیبات آلی می شود. علاوه بر مواد آلی، کلر به اکسیداسیون مواد معدنی چون آهن، منگنز و منیزیم نیز منجر می گردد. علاوه بر موارد بالا این ماده در از بین بردن رنگ و بوی نامطبوع آب نیز موثر می باشد. مقدار کلر افزوده شده به آب، باید متعادل و استاندارد باشد. چرا که در غیر این صورت، سبب ایجاد مسمومیت یا تغییرات غیر عادی در pH آب خواهد شد. وجود کلر آزاد در آب آشامیدنی شهری، برای مصرف کنندگان خطرناک خواهد بود. استفاده از کلر در تصفیه آب آشامیدنی، بطور کلی برای سلامت شهروندان مضر است. ولی کلر، موثرترین ماده در  پاکسازی و گندزدایی آب به حساب می آید. کلر به راحتی آتش نمی گیرد ولی میتوان از آن با ترکیب برخی مواد ترکیبات انفجاری ساخت. کلر به عنوان یک عامل مضر ریوی طبقه بندی می شود.

کلر به راحتی در آب حل و مخلوطی از اسیدکلریدریک تشکیل می دهد. در تولید کلرید، کودها، رنگ و… استفاده می شود. کلر همچنین به عنوان یک عامل اکسید کننده عالی برای سفید کردن در صنایع کاغذسازی و پارچه نیز کارایی دارد.

در بدن انسان  کلر به شکل نمک های محلول به نام کلرید وجود دارد. کلر به حفظ تعادل مایعات، هم در داخل و هم در خارج سلول ها کمک می کند و همچنین برای حفظ حجم خون مورد نیاز و فشار خون مناسب ضروری است.

به دلیل کاربردهای متنوع کلر استخری میتوان گفت، کلر استخری سالانه جان بسیاری از انسان ها را نجات می دهد. اگر از کلر برای ضدعفونی کردن آب استخر ها استفاده نمی شد، بسیار از انسان ها در سراسر جهان دچار مشکلات پوستی، عفونت ها ومشکلات دیگر سلامتی می شدند. آب ژاول را می توانید به طور مستقیم از طریق پمپ، به آب استخر بیفزایید. این روش بسیار ارزان بوده و همچنین نسبت به روش های دیگر آسان تر است. ولی میتوان در رابطه با معایب آن گفت که باعث تغییر اسیدیته آب شده به دلیل وجود سدیم هیدروکسید.

انواع کلر در تصفیه آب استخر

کلر دارای اشکال وترکیبات متنوعی می باشد که میتواند برای تصفیه آب استخر به طور معمول مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه به چند مورد از کاربردهای انواع مختلف کلر میتوان اشاره کرد:

  • گاز کلر: می توان برای گندزدایی آب استخر، به طور مستقیم از گاز کلر و استفاده نمود. در این صورت، گاز کلر خالص وارد آب شده و آلاینده های گوناگون را از بین می برد. البته این روش بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است و امروزه، یک شیوه ازبین رفته است، چرا که بسیار دشوار است و از نظر زمانی نیز محدودیت دارد. به علاوه، ممکن است گاز و بوی این ماده برای شناگران آزار دهنده باشد وباعث شود حتی به التهاب و سوزش پوست و چشم آسیب برساند.
  • قرص کلر: در استخرها از قرص کلر برای کلرزنی استخر و پاکسازی آب استفاده می شود. چرا که این روش به نسبت سایر روش های کلرزنی، آسان تر و کاربردی تر است. قرص های کلر، با حل شدن در آب، عملیات تصفیه را انجام می دهند. قرص های کلر نباید همزمان با سایر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گیرند. چرا که کلر به سرعت با آن ها واکنش داده و ممکن است ترکیبات خطرناکی را به وجود آورد. قرص کلر غالبا حدود ۳ الی ۴ روز زمان لازم دارد برای حل شدن درآب.

و…

کلرزن خطی

بر خلاف تصور عده ای از افراد نصب کلرزن خطی بسیار آسان است. می توانید تعداد قرص های کلر مورد نیاز خود را درون این دستگاه قرار دهید و سپس میزان کلر مورد نظرتان را مشخص کنید تا توسط دستگاه، درون آب استخر آزاد گردد. این وسیله حجم اندکی دارد و در مسیر لوله کشی نصب می شود، تا با عبور آب از درون آن، به صورت خودکار به آب استخر کلر اضافه کند. میتوان گفت این کلرزن باعث پخش یکنواخت ماده شیمیایی درآب می شود.

کلرزن شناور

این وسیله، محفظه ای کوچک از جنس پلاستیک است که بر روی سطح آب قرار می گیرد و از طریق حفره هایی، به آب استخر اجازه می دهد تا درون آن جریان پیدا کند. درون این محفظه کوچک، قرص های کلر قرار می گیرند و به تدریج، درون آب حل شده و فرآیند گندزدایی را به انجام می رسانند. یکی از کم هزینه ترین راهکارهای تصفیه آب می باشد. اما از آنجایی که آب استخر در حالت معمول ساکن می باشد، کلرزن در نقطه معینی از سطح آب ثابت می ماند و صرفا در یک محدوده معین کلر، آزاد می نماید. در نیتجه میزان کلر موجود در آب، چندان یکنواخت نیست و در عین حال، افزایش بیش از حد مقدار این ماده شیمیایی در یک قسمت از آب استخر، می تواند برای سلامت شناگران خطرناک باشد.

 

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، میتوان گفت یکی از اجزای اصلی در ضدعفونی کردن استخرها کلر می باشد و همچنین آبی که قابل آشامیدن بوده وهر فرد روزانه باید هشت لیوان از آن را بخورد، ابتدا توسط کلر تصفیه و بعد مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *