مقالات

نحوه ضدعفونی کردن استخرها با ازن

ضدعفونی کردن استخرها با ازن

با توجه به افزایش نیاز ضدعفونی و پاکسازی استخر ها در اماکن مختلف ، همواره این سوال مطرح میشود که بهترین ماده ضدعفونی کننده چیست؟ازن یا O3 یک عامل ضد عفونی بسیار موثر است و میتوان از آن در کنار مواد شیمیایی ضد عفونی کننده حاوی کلر و برم استفاده کرد . در این مقاله به نحوه ضد عفونی کردن استخر ها با ازن میپردازیم.

ضدعفونی کردن استخر با ازن

هریک از روش‌هایی که برای ضدعفونی کردن آب درون استخر به کار برده می‌شود دارای مزیت‌های خاصی است. شما باید به خوبی بدانید که بعد از ساخت استخر با رعایت کردن نکات مربوط به نگهداری از استخر می‌توانید مدت زمان زیادی از استخر خود استفاده کنید. ضدعفونی استخر با ازن یکی از روش‌های نگهداری از استخر می‌باشد که مزیت‌های بسیار زیادی دارد.امروزه، ضد عفونی استخر با ازن معمول بوده و روش‌های مختلفی برای تولید ازن وجود دارد که شامل نور لامپ UV ، تخلیه کرونا و الکترولیز می‌باشد. سیستم تخلیه کرونا (corona discharge) توانایی ایجاد مقادیر بسیار بیشتری ازن را نسبت به UV دارد. ازن که به عنوان اکسیژن 3  اتمی (O3)شناخته می‌شود، قوی ترین ماده ضدعفونی کننده و اکسیدکننده طبیعت بوده و ازن توانایی ساخت پسماند محصولات جانبی در آب را ندارد زیرا هنگام تولید به زودی از بین می‌رود. گاز ازن ذخیره نمی شود و در محل استفاده در سایت تولید می‌شود و محصولات جانبی سمی یا خطرناک تولید نمی‌کند.

مزایای ضد عفونی استخر با ازن

مزایای ضد عفونی استخر با ازن

ازن یک اکسنده بسیار قوی با سرعت بسیار بالا می‌باشد. با ضدعفونی استخر با ازن حتی می‌توانید فلزات مخرب را از آب حذف کنید. حتی در محدوده بالای pH اثر بخشی خود را حفظ می‌کند.خواص اکسندگی آن از کلر بالاتر بوده و میکرو ارگانیسم هارا به طور  کامل نابود می‌کند. ازن بدون طعم می‌باشد و ضدعفونی کردن استخر با ازن موجب شفافیت و درخشندگی آب می‌شود. همچنین در صورت آشنایی کامل با نحوه ضدعفونی کردن استخر ها با ازن عمر مفید آب را می‌توانید بالا ببرید.

مهم ترین مزایای ضدعفونی کردن استخر با ازن

  • عملکرد سریع حدود بیست دقیقه
  • افزایش کیفیت و شفافیت آب استخر
  • عدم تاثیر مضر بر محیط زیست و انسان
  • کنترل رشد جلبک ها روی دیوارها و کف استخر
  • مقرون به صرفه
  • عدم نیاز به هزینه های حمل ونقل و نگهداری مواد شیمیایی دیگر
  • عدم تولید آلودگی ثانویه
  • ازن ترکیبات مضر کلر مثل تری هالومتان ها و کلرآمین ها که منبع تولید سرطان و بو در استخر ها هستند را از بین می‌برد
  • با ضدعفونی کردن استخر با ازن ، مصرف کلر تا مقدار حدود یک پنجم مقدار اولیه کاهش می یابد

معایب سیستم‌های تصفیه آب استخر با ازن

ازن یک گاز سمی است، بنابراین اگر یک ژنراتور ازن نشت کند، می تواند خطر ساز باشد. عوارض آن برای انسان باعث سردرد و سوزش چشم و گلو می‌شود. ازن بوی بد ماهی گندیده می دهد و استنشاق مقادیر کم ازن در حدود 0.5 پی پی ام می تواند باعث مسمومیت فرد شود. بنابراین سیستم های تولید و تزریق ازن باید از استانداردهای کافی جهت جلوگیری از نشت احتمالی گازن ازن برخوردار باشند. همچنین این سیستم باید به گونه ای طراحی شود که آب داخل کاسه استخر حاوی هیچ مقدار ازنی نباشد که در غیر این صورت احتمال مسمومیت شناگران وجود دارد. . این یعنی ازن می بایست در تصفیه خانه تزریق گردد و ازن مازاد با استفاده از روش های خاص از چرخه تصفیه حذف شود.

پس از حل شدن دوباره به اکسیژن تبدیل می‌شود و عمر آن کوتاه است. بنابراین، ذخیره و حمل و نقل آن آسان نیست و باید برای استفاده فوری در محل تولید شود. تصفیه آب با ازن در مقایسه با روش‌های شناخته شده تصفیه آب دیگر مانند کلرزنی گران است و به تجهیزات و هزینه‌های عملیاتی بالایی نیاز است و احتمال دارد یافتن متخصصی که به تصفیه آب ازن مسلط است دشوار باشد. تصفیه آب ازن می‌تواند برای مصرف خانگی به صرفه تر باشد، زیرا هزینه‌های شیمیایی مورد نیاز برای کلرزنی را جبران می‌کند. همچنین، ازن یک اکسید کننده قوی است و اگر از لوله‌ها و وسایل مواد مقاوم در برابر ازن مانند فولاد ضد زنگ یا UPVC ساخته نشده باشد، می‌تواند باعث خوردگی آن‌ها شود.

مهم ترین معایب استفاده از ازن

  • هزینه بالای تجهیزات اولیه
  • نیاز به اجزای کامل سیستم اختلاط استاندارد مانند: استاتیم میکسر، مخزن اختلاط، ازن دیستراکتورو ….
  • نیاز به اپراتور ماهر و متخصص
  • سمی بودن ازن
  • قابلیت خورندگی گاز ازن که ممکن است باعث خوردگی لوله‌های فلزی شده و با نشت کردن تبدیل به یک سم شود.

نحوه ضدعفونی کردن استخرها با ازن

پارامتر های مهم در تعیین میزان ازن در ضدعفونی استخر

  • مقدار آب موجود در استخر و دبی گردشی
  • دمای آب (ازن در مای بالا میل ترکیبی کمی با آب دارد)

 

نحوه ضدعفونی کردن استخرها با ازن

ازن یک ماده اکسید کننده بسیار قوی است، که تمایل زیادی به چسباندن مواد اطراف خود و اکسید کردن آنها دارد. ازن در آب با کلرامین ها واکنش نشان می‌دهد و آنها را اکسید خواهد کرد. ایراد مهمی که کاربرد ازن در استخر دارد، این است که در آب ماندگار نمی‌شود. اما کلر مقداری از خود به جا می‌گذارد. ازن‌ از نظر پایداری، بسیار ناپایدار هستند و در حدود ۲۰ ثانیه به مولکول‌های اکسیژن تبدیل می‌گردد. بنابراین ازن بعد از مدت زمان خیلی کوتاه بعد از تولید، وارد آب استخر شده و بدین صورت ضدعفونی استخر با ازن اتفاق میفتد.

آیا ازن به تنهایی برای ضدعفونی کردن استخر ها کافی است؟

با توجه به دلایل زیر پاسخ به این سوال منفی میباشد.

  1. ازن محلول در آب بوده و با سرعت بالا تجزیه میشود. بنابر این نیاز به یک ماده ضد عفونی کننده پایدار در آب استخر نیز هست که بتواند در برابر آلودگی های ثانویه مقابله کند.
  2. ازن میتواند به شش ها و مخاط آسیب برساند و تحریکات پوستی و خارش ایجاد کند لذا میزان تولبد و تزریق ازن باید کنترل شده باشد.
  3. بوی ازن حتی در غلظت های پایین بسیار نامطبوع و خورنده میباشد.

 

نتیجه

در این مقاله متوجه شدیم که ازن (O3) یک ماده ضد عفونی کننده بسیار موثر است و می تواند در استخرها برای کاهش مواد شیمیایی کلر و برم مورد استفاده قرار گیرد. مزیت استفاده از ازن در مقایسه با سایر عوامل ضد عفونی استخر شنا این واقعیت را روشن می کند. استفاده از ازن موجب حذف محصولات جانبی کلر مانند کلرامین ها و تری هالومتان ها می شود. این موضوع باعث کاهش مشکلات قرمزی چشم و مشکلات تنفسی می شود. ازن آب شفاف و روشن تری را برای شنا ایجاد می کند. برای استخرهای شنا با دمای آب 28 درجه سانتیگراد یا 33 تا 35 درجه سانتیگراد از دوز ازن به ترتیب 0.8 و 1.2 گرم در متر مکعب استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *