مقالات

مقایسه ازن و کلر در تصفیه آب استخر

مقایسه ازن و کلر در تصفیه آب استخر

استخرها یکی از محیط‌هایی هستند که از لحاظ بهداشتی بسیار حائز اهمیت هستند و مخصوصا استخرهای عمومی که باید به بهداشت آب داخل استخر بسیار اهمیت داده شود خود استخرها دارای دو وسیله مهم هستند به نام‌های پمپ و فیلتر که در تصفیه و بهداشت آب استخر اهمیت زیادی دارد اما علاوه بر تجهیزات فوق باید آب داخل استخر را نیز ضدعفونی نمود در گذشته‌ها برای ضدعفونی کردن آب استخرها از کلر استفاده می‌کردند اما با گذشت زمان علاوه بر کلر، ازن نیز به روش‌های تصفیه آب استخر اضافه شد ما در اینجا می‌خواهیم بررسی کنیم که کدام یک برای تصفیه آب مناسب تر می‌باشند.

مقایسه ازن و کلر:

اگر بخواهیم بگوییم که بین کلر و ازن کدام یک برای تصفیه آب استخر مناسب تر هستند باید ازن را انتخاب کنیم با وجود این که کلر سالیانه  طولانی است که به عنوان ماده تصفیه کننده برای استخرها به کار رفته است اما ازن دارای یک سری مزیت‌هایی است نسبت به کلر که استفاده از آن را مناسب تر از کلر کرده است این مزیت‌ها را ما در زیر برایتان بیان می‌کنیم.

۱)وقتی که آب استخر توسط ازن تصفیه شود تمام میکروب‌های موجود در آب از بین خواهد رفت درصورتی که این کار توسط کلر امکان پذیر نیست.

۲)هزینه مناسب تر تصفیه به وسیله ازن نسبت به کلر زنی استخر

۳)سازگار تر بودن ازن نسبت به کلر برای محیط زیست

تصفیه آب استخر:

ابتدا به این مسئله می‌پردازیم که چرا باید اصلا آب استخر را تصفیه نمود وقتی که افراد وارد استخر می‌شوند ممکن است روی بدن یا صورت آن‌ها لوازم آرایشی بوده باشد که همراه خود آن را وارد آب استخر می‌کنند علاوه بر آن درون استخرها به خاطر شرایط محیطی که دارند جلبک‌ها رشد می‌کنند همچنین این که اگر استخر شما رو باز باشد برگ درختان و آلودگی‌های محیطی نیز وارد آب استخر شما می‌گردد  همه شرایطی که گفته شد با هم باعث می‌شوند که تصفیه کردن آب استخرها به یک امر مهم تبدیل گردد. برای تصفیه کردن آب استخرها چندین راه وجود دارد که شامل تصفیه آب استخر با فیلتر شنی، تصفیه آب استخر با فیلتر کربنی، تصفیه آب استخر با کلر زنی، تصفیه آب استخر با ازن زنی و تصفیه آب استخر با انعقاد و لخته سازی می‌باشد از همه این راه‌هو بسته به نوع استخر و شرایط موجود برای تصفیه آب استخر می‌توان استفاده کرد. ما در اینجا فقط دو مورد از آن‌ها را برای شما بررسی خواهیم کرد و به مقایسه آن‌ها خواهیم پرداخت همراه ما باشید.

مزایای ازن زنی استخر:

ازن یک ماده شیمیایی است که توسط انسان‌ها ساخته شده است استفاده کردن از ازن دارای یک سری مزایایی است که مادر زیر آن‌ها را به طور کامل برایتان بیان می‌کنیم.

۱)در بین همه مواد شیمیایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند ازن از همه قوی‌تر می‌باشد این ماده به قدری قوی است که توانایی تمیز کردن ۹۹ درصد از آب را به تنهایی دارد.

۲)این ماده به گونه‌ای ساخته شده است که هیچ گونه بو و تأثیری بر آب ندارد و حتی هیچ گونه ضرری برای انسان‌ها نیز به وجود نمی‌آورد.

۳)این ماده شیمیایی علاوه بر آن که هیچ گونه ضرری برای انسان‌ها ندارد هیچ گونه آلودگی زیست محیطی را هم به وجود نمی‌آورد.

۴)وقتی که شما از ازن برای تصفیه آب استخر خود استفاده کنید خیلی سریع‌تر از سایر روش‌ها کار تصفیه شما به پایان خواهد رسید.

۵)ازن ماده‌ای است که نه تنها تاثیر بد و بوی نامطلوبی را در آب استخر به وجود نمی‌آورد بلکه شفافیت و کیفیت آب را نیز افزایش می‌دهد.

۶)استفاده کردن از ازن برای تصفیه آب استخر نسبت به سایر روش‌ها از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر می‌باشد.

۷)تصفیه نمودن آب استخر توسط ازن زنی کار بسیار ساده و راحتی است.

ازن زنی استخر

معایب ازن زنی استخر:

استفاده کردن از ازن برای تصفیه آب استخر در کنار تمام مزایای بسیار خوبی که دارد چند عیب نیز به همراه دارد که به آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

۱)تجهیزات اولیه‌ای که برای ازن زنی باید خریداری کرد کمی هزینه بالایی دارند.

۲)برای حمل کردن این محصول به استخر مورد نظر حمل ازن دشوار است.

 

مزایای کلر زنی استخر:

همان طور که گفتیم یکی دیگر از روش‌هایی که برای تصفیه آب استخر از آن استفاده می‌کنند روش کلر زنی می‌باشد این روش نیز مانند روش ازن زنی دارای یک سری معایب و مزایای خاص خود هست که ما در این بخش مزایای روش کلر زنی را برای شما بیان می‌کنیم.

۱)کلر به راحتی می‌تواند باکتری‌هایی که درون آب استخر وجود دارند را به طور کامل از بین ببرد.

۲)از لحاظ صرف هزینه اقتصادی استفاده از کلر مقرون به صرفه می‌باشد.

۳)کلر می‌تواند همه موادی که در آب وجود دارد مانند جلبک‌ها چربی‌ها و… را به راحتی از بین ببرد.

روش‌های کلر زنی استخر:

برای این که بتوان از روش کلرزنی برای تصفیه آب استخر استفاده کرد چندین راه وجود دارد که شما بسته به شرایط خود و استخر مورد نظر باید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید روش‌های کلرزنی آب استخر شامل کلرزنی خطی استخر، کلرزنی شناور استخر، کلرزنی نمکی استخر و کلرزن اتوماتیک استخر می‌باشند.

 

کلر زنی استخر

معایب کلر زنی:

روش‌های کلرزنی استخرها در کنار مزایایی که دارند یک سری معایبی را هم به همراه دارند که شامل موارد زیر می‌شوند.

۱)کلر باعث از بین رفتن میکروب‌های موجود در آب می‌شود اما لاشه میکروب‌ها را نمی‌تواند از بین ببرد و در آب باقی می‌مانند.

۲)گروهی از میکروب‌هایی که در آب وجود دارند در برابر کلر به راحتی می‌توانند مقاومت کنند و از بین نخواهند رفت.

۳)وقتی آب استخر با کلر تصفیه شود کلری که در آب باقی می‌ماند با مواد آلی موجود در آب به راحتی واکنش می‌دهد و موادی را به وجود می‌آورند که برای انسان‌ها بسیار خطرناک و سرطان‌ زا هستند.

سخن پایانی:

ما در این مقاله دو روش از روش‌های تصفیه آب استخر را که شامل ازن‌زنی و کلر‌زنی بود را برایتان به طور کامل همراه با مزایا و معایبی که دارند توضیح دادیم مطالبی را که ما در این مقاله به کار بردیم بسیار ساده و قابل فهم بودند تا برای همه افراد قابل درک باشند امیدواریم که مطالب به کار رفته برایتان کاربردی بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *