مقالات

از چه رنگ هایی برای رنگ آمیزی استخر استفاده کنیم؟

از چه رنگ هایی برای رنگ آمیزی استخر استفاده کنیم؟

رنگ استخری نوعی عایق برای استخر به شمار می­رود. این گونه رنگ­ها هیچ­گونه آلودگی وارد استخر نمی­کنند و کاملا بهداشتی هستند. این رنگ­ها انواعی از رنگ­های صنعتی بوده که از ویژگی­های خاصی برخوردارند. استخر محیطی است که آب و رطوبت جز عناصر ثابت آن هستند بنابراین جنس این نوع رنگ باید در برابر این عناصر مقاوم باشد. انواع رنگ استخری علاوه بر ضد رطوبت و ضد آب بودن، از ویژگی­هایی همچون خاصیت ضد جلبک بودن نیز برخوردار هستند تا سلامت انسان را هیچ گونه خطری تهدید نکند.

انواع رنگ­های استخری

قبل از خرید رنگ استخری بهتر است از قبل با ماهیت این رنگ­ها و انواع آن­ها آشنا شد تا با توجه به نیاز خود و همچنین شرایط آب و هوایی منطقه بتوان بهترین خرید را انجام داد. این محصول در انواع مختلفی از جمله رنگ استخر پایه آب، رنگ استخر پایه حلال، رنگ استخر نانو، رنگ استخر اپوکسی، رنگ استخر آکریلیکی و… تولید می­شود.

رنگ استخر پایه آب

این رنگ به دلیل استفاده نشدن مواد شیمیایی در ساخت آن بهترین گزینه برای مخازن آب شرب، مخازن کشاورزی، استخر پرورش آبزیان، مخازن سیستم­های هیدرولیکی و پایه­های پل درون آب است. این محصول خاصیت کشسانی بسیار قوی دارد که به عمق سیمان، آجر و بتن نفوذ کرده و بعد از خشک ­شدن مقاومت سایشی و ضربه­ای بسیار بالایی از خود نشان می­دهد.

رنگ استخر پایه حلال

این رنگ بر پایه رزین­های حلال ساخته شده که نسبت به نوع پایه آب دارای مقاومت و چسبندگی بالایی می­باشد و به همین دلیل در لایه­های سطح زیرین خود نفوذ کرده، ترک­های سطحی را پوشانده و سطح را به خوبی در برابر آب عایق می­کند و نباید در مخازن آب شرب از این رنگ­ها استفاده کرد. این رنگ­ها ضد جلبک می­باشند و در برابر فشار بالای آب مقاومت می­کنند. رنگ پایه استخری حلال بر روی سطوح سیمانی و فلزی قابل اجرا است.

رنگ استخر نانو

این رنگ­ها به صورت تک جزئی بوده و پایه آن­ها از رزین­های آکریلیک است. رنگ استخری نانو هم می­تواند به عنوان پوشش سطح و هم به عنوان عایق­بندی و عایق­کاری نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این رنگ­ها می­توانند ترک­ها را به صورت موئینه پر کنند و باعث یک­دست و صاف شدن سطح شوند. این رنگ­ها علاوه بر پوشش زیبا حالت ایزولاسیون نیز برای سطوح ایجاد می­کنند. به دلیل اینکه تمام سطح استخر در مجاورت هوا و رطوبت قرار دارد و سطح زیر یا کف استخر تحت فشار هیدرو­استاتیک است این رنگ­ها بسیار مناسب هستند و می­توانند مقاومت خوبی داشته باشند. این رنگ­ها چسبندگی زیادی دارند و به سطوح بتنی محکم چسبیده و هیچ­گاه حالت شرگی و ریختگی ندارند.

ویژگی­ها: 1- چسبندگی بالا به سطح زیرین. 2- ترمیم مجدد سریع. 3- ضخامت بالا پس از پایان اجرا. 4- امکان استفاده به عنوان لایه زیرین کاشی و عایق کردن استخر در برابر مایعات. 5- آنتی باکتریال و ضد جلبک.

رنگ استخر اپوکسی

این رنگ از مقاوم­ترین انواع رنگ استخری می­باشد. یکی دیگر از مزایای رنگ استخری اپوکسی سریع خشک شدن آن و امکان بهره ­برداری در کوتاه ­ترین زمان می­باشد. در صورتی که رنگ استخری اپوکسی به صورت صحیح اجرا شود می­تواند عملیات آب ­بندی استخر را نیز در یک مرحله انجام دهد. میزان مصرف رنگ استخری اپوکسی برای رنگ ­آمیزی استخر بسیار پائین بوده و با هر کیلوگرم از این رنگ می­توان حدود 5 متر مربع را پوشش داد.

ویژگی­ها: 1- صیقلی بودن سطح پس از اجرا. 2- ضد جلبک. 3- مقاومت در برابر سایش و ضربه. 4- مقاومت در برابر سیکل حرارتی بالا و سرمایش و گرمایش. 5- قابل شست و شو با پاک ­کننده­های شیمیایی.6- غیرقابل جداسازی فیزیکی از روی اجسام.

رنگ استخر اکریلیکی

این رنگ یکی از اقتصادی ­ترین و کم هزینه ­ترین رنگ­ها برای استفاده در استخر است. از این رنگ در استخر­های با عمق زیاد نباید استفاده شود. رنگ آکریلیک هم در دو نوع پایه آب و پایه حلال (رزین) موجود است و برای استفاده بر روی سطوح بتن و سیمانی مناسب است. این رنگ برای آب­ بندی و عایق کاری همزمان استخر گزینه مناسبی است. برای استفاده از این رنگ­ها باید سطح سیمانی کار کاملا ترمیم گردد و از هر گونه چربی و آلودگی­های دیگر از جمله گرد و غبار پاک شود. این محصول برای استفاده بر روی سطوح خشک مناسب است و در صورت وجود رطوبت قابل اجرا نیست.

ویژگی­ها: 1- فقط بر روی سطوح خشک قابل اجراست. 2- قیمت مناسب و اقتصادی. 3- ضد جلبک و آنتی باکتریال. 4- ضخامت مناسب پس از اجرا. 5- قابلیت ترمیم سریع و کم هزینه. 6- چسبندگی عالی به سطح زیرین سیمانی و فلزی.

­عوامل تاثیر گذار بر تغییر رنگ استخر

عوامل محیطی

به طور کلی آلودگی هوا، گرد و خاک، جلبک­ها و سایر میکروارگانیسم­ها، ورود ذرات معلق به آب و دیگر موارد این چنینی علاوه بر ایجاد آلودگی در آب سبب تغییر رنگ استخر و کدر شدن آب می­شود.

عوامل شیمیایی

رنگ استخر به طور گسترده با عوامل شیمیایی در ارتباط است. وجود زیادی از املاح و مواد معدنی و یا به عبارت دیگر سختی آب، سبب کدر شدن استخر و همچنین ایجاد خسارت خواهد شد. در این صورت احتمال دارد هر از گاهی، مقداری از این مواد محلول به صورت رسوباتی در دیواره استخر ظاهر شوند.

نامتعادل بودن PH آب و قلیایی بودن آن نیز می­تواند باعث ایجاد تغییر رنگ شود. این عامل با میزان انحلال عناصر شیمیایی گوناگون در آب مرتبط است. اسیدی بودن آب استخر سبب افزایش قدرت خورندگی و آسیب رسیدن به استخر می­شود.

یکی از اقدامات اصلی در نگهداری استخر، حفاظت از دیواره­های استخر و جلوگیری از ترک خوردن آن­ها است که می­توان این کار را با استفاده از رنگ مناسب انجام داد. رنگ­های مخصوص استخر در انواع مختلفی تولید می­شوند که هر کدام از آن­ها دارای ویژگی­های منحصربفردی هستند و می­توان با توجه به نوع استخر، شرایط آب و هوایی منطقه، عمق استخر و… رنگ مناسب را انتخاب کرد. علاوه بر جنس سطح استخر عواملی مانند زمان خشک شدن رنگ، مقاوت و قیمت رنگ و همچنین میزان چسبندگی آن نیز در انتخاب رنگ موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *