مقالات

استخر فایبرگلاس روکار یا توکار؟

استخر فایبرگلاس روکار یا توکار

استخر های فایبرگلاس یکی از تجهیزاتی اند که جدید بوده و دارای مزایا و معایب ویژه خود می باشند. ولی به دلیل ویژگی های خاص این نوع استخرها رقیبی برای استخرهای بتنی شده اند. استخرهای فایبرگلاس توکار و یا روکار بسیار سریع نصب و دارای استحکام ومقاومت دمایی بالایی می باشند. در انواع رنگ ها ومدل های مختلف بوده که یکی از ویژگی های خاص و زیباتر کردن این استخرها همین مورد است. لایه های مختلف به کار رفته در استخرهای فایبرگلاس در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظ داشته و از خرابی آن جلوگیری می کند. همچنین لایه های ژلکوت سطح استخر فایبرگلاس آنتی باکتریال می باشند. بینابراین چه استخرهای فایبرگلاس از قبل ساخته شده وچه برای مصارف خانگی و پزشکی مناسب اند. همچنین این استخرهای به دو صورت توکار وروکار می باشند. یعنی هرگاه احساس کردید که از استخر توکار می خواهید به عنوان روکار استفاده کنید میتوان کاسه آن را از درون زمین بیرون آورده و به مکانی دیگر منتقل کرد. این عنوان را می توان یکی از مزیت های استخرهای فایبرگلاس در برابر استخرهای بتنی دانست.

مزایا و معایب استخر فایبرگلاس روکار

در رابطه با مزایای استخرهای فایبرگلاس روکار می توان اینگونه گفت که:
• دارای دوام بالایی بوده و میتوان تا هنگامیکه از آنها به خوبی مراقبت کرد، از آنها استفاده نمود. به طور معمول یک استخر فایبرگلاس باکیفیت بالا می‌تواند بیش از 50 سال عمر داشته باشد.
• دارای سطحی صاف و منافذ کم می باشند و نیازی نیست برای تمیز کردن دیواره های آن از مواد شیمیایی وپاک کننده فراوان استفاده کرد.
• اگر مخازن استخرهای فایبرگلاس روکار به خوبی نگهداری شوند، نیاز به بازسازی پیدا نمی کنند. ولی اگر احیانا نیاز پیدا کردند میتوان با محصولاتی مانند پوشش های پلی اتیلنی که در برابر هوازدگی و رطوبت مقاوم اند استفاده نمود و ظاهر استخر خود را با طیف وسیعی از رنگ های موجود نوسازی نمود.
• با توجه به سطح صاف و صیقلی، جلبک به دیواره ها نمی چسبد و این مشکل در استخر فایبرگلاس به وجود نخواهد آمد. استخرهای بتنی با توجه به طبیعت متخلخل و منافذ فراوان می‌توانند به سرعت به یک زمین پرورش جلبک تبدیل شوند. به همین دلیل است که هر هفته باید کل سطح استخر را با یک برس تمیز کنید.
• هزینه نگهداری از این استخرها کمتر از استخرهای بتنی بوده و مجبور نخواهید بود بمنظور تمیزکاری، پمپ و فیلتر خود را به مدت طولانی روشن کنید و پول های خود را پس انداز خواهید کرد.
استخرهای فایبرگلاس هم کامل ‌نیستند و برای همه افراد مناسب نمی‌باشند. در اینجا برخی از معایب آن‌ها بررسی میکنیم:
• دارای طرح ها و مدل های محدودی اند.
• می‌توانید رنگ و مدلی را که می‌خواهید انتخاب کنید، اما نمی‌توانید یک شکل سفارشی بگیرید و یا یک اندازه یا عمق خاص درخواست کنید.
• عرض آنها نمی تواند بیشتر از ۵ متر باشد.

مزایا و معایب استخر فایبرگلاس توکار

• یکی از مزایای استفاده از یک استخر شنای فایبرگلاس توکار این است که آن‌ ها از داخل و خارج با دوام هستند. هم ساختار و هم سطح یک مخزن فایبرگلاس دارای کیفیت بالایی می باشد.
• به نیروی کار کمتری برای نگهداری نیاز دارد.
• دارای هزینه اجرایی کمتری می باشند و فرد می تواند تمام سرمایه ودارایی خودرا خرج نکرده و بخشی از آن را پس انداز کند‌.
• انعطاف پذیر و محکم هستند به عبارتی دیگر برای زمین کاملا طبیعی است که تغییرات ظریف در طول زمان ایجاد کند، که اغلب به همین دلیل است که استخرهای بتونی شکاف ساختاری را ایجاد می ‌کند. فایبرگلاس قوی است و همینطور به اندازه کافی انعطاف ‌پذیر می باشد که بتواند بدون ایجاد آسیب جدی به پوسته، مقاومت در برابر حرکت زمین را تحمل کند.
برخی معایب این استخرها را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد که عبارتنداز:
• این استخرها به نسبت استخرهای بتنی گران تر می باشند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که استخرهای فایبرگلاس هزینه‌های مادام العمر کمتری از بابت انرژی و تعمیرات دارند و می‌توانند ارزش خانه شما افزایش دهند، در حالی که استخرهای بتنی این کار را نمی‌کنند و سالانه هزینه تعمیرات خواهید داشت.
• گاه حباب های کوچکی بر روی پوسته آن شکل می گیرد و مولکول‌های کوچک آب پشت لایه پوشش ژله‌ای قرار می‌گیرند و واکنش شیمیایی با الیاف شیشه‌‌ای ایجاد می‌کنند.
• و…

مدت زمان نصب استخر فایبرگلاس توکار

میتوان به عنوان یکی از مزیت های استخرهای فایبرگلاس زمان نصب کوتاه آن را نام برد. متاسفانه استخرهای بتنی در طی مدت زمان یک یا دوهفته پر آب نخواهد بود. ولی برای کسانیکه استخرهای فایبرگلاس را و معمولی تر دارند می تواند توقع داشت که آب درون استخر ماندگاری بالاتری داشته باشد.همچنین می توان گفت ساخت استخرهای بتنی حدوداً 2 ماه طول می کشد در حالی که استخرهای فایبرگلاس می‌تواند در مدت یک هفته تولید، آماده نصب و اجرا شود.

هزینه استخر پیش ساخته فایبرگلاس توکار

استخرهای فابیبرگلاس توکارچند شکل طراحی می‌شوند و استقامت و مقاومت فوق‌العاده‌ای هم دارند و برای افرادی که می‌خواهند صاحب استخری شوند که آسان نصب شده و از نظر اقتصادی نیز ارزان‌تر است، مناسب تر خواهند بود. قیمت های استخر فایبرگلاس بستگی به نوع آن و اندازه آنهاست. قیمت استخرهای فایبرگلاس با توجه به ابعاد به ابعاد و لوازم جانبی که برای آن ها در نظر می گیرید دارای قیمت های بسیار متنوعی می باشند که همه این لوازم و حتی کوچک ترین جزئیات می تواند در تعیین قیمت تاثیر گذار باشد .
بیشتر استخرهای از قبل ساخته شده برزنتی قابلیت نصب توکار وروکار را دارند. نصب استخر آماده به صورت توکار بسته به انتخاب تکنسین نصب شما دارد. امروزه نصب استخرهای آماده اغلب به صورت روکار صورت می گیرد تا جا به جایی آن ها به راحتی در مواقع دلخواه صورت بگیرد . نصب استخر آماده به صورت توکار نیاز به کنده کاری دارد و دیگر با توجه به کنده کاری صورت گرفته تغییر موقعیت استخر می تواند بسیار دشوار باشد . همچنین امروزه استخر پیش ساخته دست دوم به دلیل قیمت های مقرون به صرفه تری که به نسبت استخرهای آماده نو دارند مورد استقبال قرار گرفته اند و مردم دست به خرید استخر آماده دست دوم می زنند . بهتر است بدانید در رابطه با قیمت استخر آماده دست دوم نمی توان به هیچ عنوان قیمت های دقیق را مطرح کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *