مقالات

کاربرد‌ها و انواع مبدل حرارتی استخر

مبدل حرارتی استخر

یکی از اصلی ترین تجهیزات استخری که با استفاده از آن می توان دمای آب استخر را کنترل کرد دستگاهی به نام مبدل حرارتی استخر است. مبدل حرارتی با استفاده از انتقال گرما آب موجود در استخر را به دمای مناسب می رساند. شیوه کار این دستگاه این است که در جریان های مختلف آب تبادل انرژی گرمایی را برقرار می کند تا آب به دمای مطلوب برسد.کنترل کردن دمای آب استخر و همچنین گرم کردن آن از اهمیت بسزایی برخوردار است که با استفاده از مبدل حرارتی استخر می توان به راحتی آب استخر را گرم و به دمای متعادل رساند.

ما در این مقاله به بررسی کاربردها، انواع و مزایای مبدل حرارتی در استخر خواهیم پراخت. با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

کاربرد مبدل حرارتی استخر

با استفاده از مبدل حرارتی ، آب استخر به وسیله انتقال حرارت بهینه بین جریان های مختلف آب به راحتی گرم و به دمای مناسب می رسد.علاوه بر این مبدل حرارتی برای جکوزی نیز کاربرد دارد. در حقیقت یکی از پر کاربردترین و در عین حال ساده ترین روش برای گرم کردن جکوزی و استخر استفاده از مبدل حرارتی استخر است. البته کاربرد مبدل حرارتی فقط در استخر و جکوزی خلاصه نمی شود بلکه این دستگاه کاربردهایی دیگری نیز دارد و اغلب در پالایشگاه ها، نیروگاه ها، کارخانجات ذوب آهن، پتروشیمی،تاسیسات در واحدهای صنعتی و کارخانه های تولیدی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مبدل حرارتی

مبدل های حرارتی در سه دسته مبدل حرارتی پوسته و لوله، مبدل حرارتی مستغرق و مبدل حرارتی لوله ای دسته بندی می شوند که در ادامه به شرح هر کدام خواهیم پرداخت.

مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل حرارتی پوسته و لوله از یک پوسته استوانه ای و کوئل مسی تشکیل شده است در واقع هر کدام از این اجزا وظیفه ای را بر عهده دارند بدین صورت که پوسته به عنوان محلی برای عبور سیال اولیه یا سیال گرم کننده است و کوئل نیز به عنوان یک مسیر برای سیال ثانویه و گرم شونده است.

 

مبدل حرارتی مستغرق

انواع مختلفی از مبدل حرارتی مستغرق شامل لوله ای ، صفحه ای و لوله ای پیوسته وجود دارد. با توجه به روش کنترل دما در استخرها و جکوزی ها از هر کدام از مبدل حرارتی استخر استفاده می شود.

مزایای مبدل حرارتی

مبدل های حرارتی مستقل روشی بسیار مقرون به صرفه برای گرم کردن استخر است. در این روش آب گرم از یک منبع انرژی مانند بویلر گرفته می شود و به مبدل حرارتی ارسال می شود. این آب گرم از روی صفحات داخل مبدل حرارتی عبور داده می شود تا آب استخر را گرم کند و ترموستات دمای استخر را کنترل می کند. این یک روش بسیار موثر برای گرم کردن استخر است و مبدل های حرارتی از مخلوط شدن کلر به حلقه دیگ جلوگیری می کند.

همان طور که در متن بالا بیان کردیم مبدل حرارتی استخر انواع متنوعی دارد که هر کدام نیز دارای جنس های مختلفی نیز می باشند. به عنوان مثال از مدل استیل مبدل حرارتی استخر برای کنترل دما در جکوزی ها و آکواریوم های بزرگ استفاده می شود. یکی از مزایای مبدل حرارتی استیل این است که در برابر مواد شیمیایی موجود در جکوزی و استخر مقاومت بالایی دارد. در حقیقت مواد شیمیایی همچون اسید و کلر در آب استخر و جکوزی موجود است که مقاومت بالای مبدل حرارتی نسبت به این مواد شیمیایی از مزایای دستگاه به شمار می آید. از طرفی یکی  دیگر از مزایای استفاده از این دستگاه این است که مبدل حرارتی استیل کمتر در معرض رسوبات مختلف موجود در آب استخر قرار می گیرد در نتیجه سوراخ یا نشتی نیز در آن به وجود نمی آید. از مزایای دیگر این دستگاه این است که مبدل حرارتی استیل ابعاد و اندازه کمتری نسبت به مبدل حرارتی مسی دارد به همین ترتیب در اشغال فضای موتورخانه نیز صرفه جویی خواهد شد.یکی دیگر از مزایای مبدل حرارتی استیل نسبت به مسی آن این است که وزن کمتری دارد به همین خاطر سریع نصب خواهد شد. این مدل‌های محبوب استخر با طیف وسیعی از اندازه‌ها و مجموعه‌ای از مواد مختلف متناسب با نیازهای خاص، راه‌حل مناسبی برای گرم کردن آب استخر و جکوزی هستند.

انتخاب مبدل مناسب استخر

در زمان انتخاب مبدل حرارتی استخر، قیمت دستگاه بیش از هر مورد دیگری جلب توجه خواهد کرد. انواع متنوعی از مبدل حرارتی استخر در بازار موجود است که هر کدام با توجه به ویژگی هایی که دارد کاربردهای متفاوتی نیز خواهد داشت. به طور مسلم هر کدام از این دستگاه که از کیفیت بالاتر و گارانتی معتبری برخوردار باشد با قیمت بالاتری نیز به فروش می رسد. از طرفی ظرفیت و اتوان قدرتی دستگاه نیز نقش بسزایی بر قیمت دستگاه خواهد داشت. در زمان انتخاب دستگاه مبدل حرارتی استخر باید به عمومی یا خصوصی بودن و همچنین به روباز  یا بسته بودن استخر توجه داشته باشید و براساس آن مبدل حرارتی استخر را انتخاب کنید. مشخص بودن تعداد مبدل های مورد نیاز، تعیین کردن مدت زمان مورد نیاز برای گرمایش استخر و همچنین مشخص نمودن اختلاف دما برای افزایش دمای آب از دیگر نکات قابل توجه در زمان انتخاب و خرید مبدل حرارتی استخر است که بهتر است براساس این موارد مبدل حرارتی استخر را خریداری کنید.

سخن پایانی

یکی از تجهیزات مهم و پر کاربرد برای گرم کردن آب استخر ، جکوزی و … مبدل حرارتی استخر است. این دستگاه در برابر خوردگی کلر در اب مقاومت بسیار بالایی دارد. مبدل حرارتی با استفاده از انتقال گرما آب موجود در استخر را به دمای مناسب می رساند. شیوه کار این دستگاه این است که در جریان های مختلف آب تبادل انرژی گرمایی را برقرار می کند تا آب به دمای مطلوب برسد. انواع مختلفی از مبدل حرارتی در بازار موجود است که هر کدا دارای ساختار و ویژگی های منحصر به فردی هستند و با توجه به کیفیت، گارانتی و جنسی که دارند قیمت های متفاوتی نیز دارند.

در زمان انتخاب این دستگاه باید براساس نکات گفته شده در مقاله مبدل حرارتی مناسبی را با توجه شرایط استخر انتخاب کنید تا در نهایت از عملکرد و کارآیی دستگاه در گرم کردن هر چه بهتر استخر بهره مند شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *