مقالات

دستگاه رطوبت گیر استخر چیست؟

رطوبت گیر استخر

شنا کردن یکی از ورزش‌های مورد علاقه اکثر افراد است. مکان‌های سرپوشیده استخر یکی از بهترین مکان‌هایی هستند که افراد ترجیح می‌دهند فعالیت‌های ورزشی خود را در آن انجام بدهند. در استخرهای سر پوشیده به دلیل وجود آب گرم، تبخیر سطحی و تدریجی به وجود می آید که این امر موجب ایجاد رطوبت در محیط استخر می شود.

در اثر به وجود آمدن رطوبت، تجهیزات و بنای استخر در معرض آسیب و خرابی قرار خواهد گرفت. از طرفی وجود رطوبت بستر لازم را برای رشد کپک، قارچ و باکتری فراهم می‌کند و در نتیجه هوای مطبوع و با کیفیت فضای استخر نیز به مراتب کاهش می‌یابد. بنابراین باید به‌دنبال راه حلی بود تا رطوبت موجود در استخرها را کاهش داد. بنابراین با استفاده و نصب دستگاه‌های جدید با کارآیی بالا همچون دستگاه رطوبت گیر می توان رطوبت موجود در فضای استخر را به طور قابل توجهی کاهش داد. با توجه به این امر می توان بیان کرد که نصب دستگاه رطوبت گیر یکی از تجهیزات مهم و اساسی در استخرهای سرپوشیده است.

 

رطوبت گیر استخر چیست ؟

رطوبت گیر استخر دستگاه مدرن و جدیدی است که با عملکرد خوب خود رطوبت موجود در فضای استخر را جذب و سپس حذف می‌کند. این روزها قیمت‌های تجهیزات و دستگاه‌ها روز به روز در حال افزایش است و به همین دلیل صاحبان استخرها برای کمتر کردن هزینه‌های محصولات ترجیح می‌دهند از انواع مختلفی از دستگاه رطوبت گیر در جهت کاهش رطوبت استخر استفاده کنند.

رطوبت موجود در استخر موجب زنگ زدگی و خرابی تجهیزات و بنای استخر می‌شود که برای تعمیر کردن بنای استخر و تجهیزات باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنید. به همین دلیل استفاده از رطوبت گیر استخر امری بسیار مهم و ضروری است که باید در استخرهای سرپوشیده شده نصب شود.

دستگاه رطوبت گیر استخر

وجود رطوبت در استخر چه معایبی دارد؟

رطوبت در استخر معایب بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به ایجاد گودال‌هایی رو زمین اشاره کرد. رطوبت موجود در استخرهای سر پوشیده در زمان شنا کردن همه فضای پنجره‌های استخر را می‌گیرد  که در نتیجه دید شناگران کاهش می‌یابد. البته وجود رطوبت اشباع شده در فضای استخر نیز موجب سرمای خاصی در استخر می‌شود و از طرفی احتمال خفگی شناگران نیز در این هوای اشباع شده وجود دارد. یکی از معایب وجود رطوبت در استخر این است که بنای ساختمان استخر دچار تخریب می‌شود به این دلیل که رطوبت بیش از حد در دیوارهای استخر نفوذ کرده و موجب متراکم شدن دیواره‌های استخر می شود.

 

انواع رطوبت گیر های استخری

رطوبت گیرهای استخر در مدل‌های متنوعی وجود دارد که از نظر ساختار و عملکرد هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند که با توجه به ساختار و عملکردی که دارند در برخی از استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رطوبت گیر بدون کانال

رطوبت گیر بدون کانال با توجه به ساختاری که دارند در استخرهای کوچک بر روی دیواره‌های آن نصب می‌شوند. این مدل از دستگاه رطوبت گیر قابلیت تبدیل آب و تخلیه آن از طریق لوله‌ها را دارد.

رطوبت‌گیر کانالی

رطوبت گیر کانالی برعکس رطوبت گیر بدون کانالی  برای ظرفیت‌های بالا در استخرهای بزرگ بکار می‌رود. در این مدل از رطوبت گیر گردش مناسب هوا در کانال‌های آن انجام می‌شود.

انواع رطوب گیرهای استخری برحسب عملکرد

رطوبت گیر مکانیکی

رطوبت گیر مکانیکی با جذب رطوبت و عبور از کویل‌های سرد نقش بسزایی در کاهش رطوبت فضای استخر دارد.رطوبت زدایی در این دستگاه با روش تقطیر و تبدیل آن به حالت مایع و سپس خارج کردن آن از طریق لوله مخصوص انجام می‌شود.

 

رطوبت گیر الکترونیکی

در رطوبت گیر الکترونیکی به علت نبود قطعه متحرک، رطوبت هوا در اثر برخورد با یک سطح سرد از هوا جدا می شود و در نتیجه عمل تقطیر به این شکل انجام می‌گیرد.

انواع رطوبت گیری استخری برحسب رطوبت گیری

رطوبت گیر مبرد

رطوبت گیری مبرد برای جمع آوری آب حاصل از رطوبت از یک صفحه فلزی خنک شده یا یک سیم پیچ مخصوص استفاده می‌کند.

 

رطوبت گیر خشک‌کننده یا جاذب

عمل رطوب زدایی در رطوبت گیر خشک کننده از طریق نمک‌های جذب کننده یا یک ماده خشک کننده انجام می‌گیرد.

تا زمانی که نمک‌ها در فضا اشباع شوند عمل رطوبت زدایی ادامه دارد. بعد از این مرحله نوبت به احیای مواد درون دستگاه می‌رسد.

از این دستگاه در محیط‌هایی که رطوبت کمتری دارند استفاده می‌شود بنابراین برای استخرهایی که بار رطوبت بالایی دارند به هیچ وجه مناسب نیستند.
قیمت خرید رطوبت گیر استخر

مزایای رطوبت گیر استخر

بکارگیری رطوبت گیر استخر با مزایای زیادی همراه خواهد بود که در ادامه بیان خواهیم کرد. مزایای رطوبت گیر استخر عبارت اند از:

کنترل کردن رطوبت استخر

یکی از مهمترین ویژگی رطوبت گیر استخر این است که رطوبت موجود در استخر را جذب و رفع می‌کند. همان طور که بیان کردیم رطوبت موجود در استخر موجب تخریب بنای استخر و تجهیزات استخر می‌شود. بنابراین استفاده از این دستگاه، رطوبت فضای استخر را کنترل می‌کند.

مانع از هدر رفتن انرژی

رطوبت گیر استخر موجب تقطیر دوباره رطوبت و بازگردان آن به آب استخر می‌شود که با این حال می‌توان گفت رطوبت گیر استخر مانع از به هدر رفتن بخش زیادی از انرژی می‌شود.

خنک نگه داشتن فضای استخر

استفاده از رطوبت گیر استخر در فصل تابستان موجب خنک شدن فضای استخر می‌شود در واقع با گرفتن رطوبت به راحتی استخر را خنک می‌کند.

نصب و راه اندازی راحت

رطوبت گیر استخر از جمله تجهیزاتی هستند که راحت نصب و راه اندازی می‌شوند و البته تعمیر و نگهداری آنها نیز راحت است.
دستگاه رطوبت گیر استخر چیست؟

سخن پایانی

دستگاه رطوبت گیر استخر یکی از مهمترین تجهیزات پیشرفته ای است که با هدف کاهش دادن رطوبت در فضای استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد. رطوبت موجود در استخر موجب خراب شدن تجهیزات استخر  و بنای استخر می شود که برای رفع چنین مشکلی بهتر است از دستگاه رطوبت گیر در استخر استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *