مقالات

مراحل آب بندی و عایق کاری استخر

آب بندی و عایق کاری استخر

یکی از نکاتی که در مورد استخر ها حائز اهمیت است، آب بندی یا همان عایق کاری آن می باشد. بخاطر اینکه عموما استخر ها از موادی مثل سیمان ساخته می شوند، دارای یک جنس نفوذ پذیر هستند که آب قادر است از آن رد شود. همانطور که می‌دانید عملکرد استخرها همانند ذخایر آبی است و قادر اند حجم زیادی از آب را در خود نگه دارند؛ بنابراين باید ساخت استخر ها مطمئن و خوب باشد. در این مقاله قصد داریم به مراحل آب بندی و عایق کاری استخر و به برخی از روش های آن بپردازیم.

نحوه آب بندی و عایق کاری انواع استخر به چه چیز هایی بستگی دارد؟

در واقع آب بندی استخر می تواند بسته به نوع ساخت و کاربری آن ها، فرق داشته باشد و از روش ها و مواد های گوناگونی می توان جهت آب بندی استخر های کشاورزی، شنا و بتنی و… استفاده نمود.

روش های آب‌بندی و عایق کاری استخر

بعضی از روش های مهم و کاربردی آب‌ بندی و عایق کاری استخر شامل موارد زیر می باشد.

١- روش ژئوممبرین

روش ژئوممبرین می تواند یکی از روش های دارای استاندارد و با کیفیت برای استخر های کشاورزی باشد. در واقع بهتر است برای استخر های شنا از این روش استفاده نکنید. هزینه ای که این روش دارد به خاطر بستر بندی آب با خاک فراوان، چندان زیاد نیست. در این روش از ورقه های ژئوممبرین استفاده می شود و ضخامت هر کدام از آن با یکدیگر فرق دارد. از این روش نباید در آن گروه از استخر هایی که دارای شیب تند هستند استفاده کنید.

٢- آب بندی دو جزئی استخر

یکی دیگر از انواع عایق رطوبتی نانو، آب بندی دو جزئی استخر  می باشد که از یک محلول و یک پودر برخوردار است و به طور تقریب نسبت آن ها یک به دو می باشد. این بدین معنا است که یک واحد مایع و دو واحد پودر با هم مخلوط خواهند شد که به حالت یک رنگ غلیظ و مستحکم پایه سیمان تبدیل شوند و از آن می توان برای آب بندی و عایق کاری استخر استفاده کرد. یکی از ویژگی های این مواد، خاصیت انعطاف پذیری و آنتی باکتریال آن ها است.

٣- استفاده از مواد نانو

همانطور که میدانید نانو یکی از فناوری های جدید و تازه است. خیلی از پوشاکی که با این متریال ساخته شده است، ضد آب می باشد. به همین دلیل از آن می توان در آب‌بندی و عایق کاری استخر استفاده کرد. قیمت چسب نانو به نسبت زیاد می باشد و بخاطر همین اغلب در استخر هایی که دارای مقیاس کوچکتر و سطح کمتری هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴-چسپ های SA 12

یکی از رایج ترین متریال های آب‌بندی و عایق کاری استخر، چسب های SA 12 می باشد. از مهم ترین ویژگی آن می توان به سطح پیوندی عالی آن با سیمان ها و بتن ها اشاره کرد. این چسب می تواند برای گرفتگی نشتی نیز کاربرد داشته باشد. این چسب می تواند سطح های بتنی قدمی را به عالی ترین شکل به هم دیگر بچسباند. حالت این ماده، مایع و رنگ آن سفید می باشد. از چسپ های SA 12 اغلب برای نماسازی و آب‌بندی استخر مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل اینکه این چسب در برابر آب مقاومت زیادی دارد، استفاده از آن در بین صاحبداران استخر بسیار رایج است.

۵- عایق های Z90

چسب های عایق بندی زد ۹۰ یکی از روش هایی، جهت آب‌بندی و عایق کاری استخر است. همانند چسب قبلی چسب عایق بندی زد ٩٠ نیز به حالت مایع و رنگ شیری است. یکی از ویژگی‌های مهم آن ها صد در صد ضد آب بودنشان است. استفاده از چسب های عایق بندی زد ٩٠ می‌تواند یک جایگزین خوبی برای عایق‌های قدیمی مثل قیر و ایزوگام باشد. رزین ها و رنگ های اکریلیک گوناگونی می توانند پایه مهم و اصلی این نمونه از رنگ‌ ها را درست کنند. از این عایق می‌توان در خیلی از ملات‌ ها استفاده کرد. قیمت این چسب خیلی زیاد نیست بنابراین شما می توانید آن را گالنی تهیه کنید.

۶-استفاده از روکش ها و رنگ ها

این روش می تواند برای آب‌بندی و عایق کاری استخر، هزینه کمی داشته باشد. اما این را بدانید که ماندگار بودن آن در مقایسه با روش های دیگر تا حدودی پایین تر است. در اجرای این روش باید در حین زدن رنگ به دیواره استخر، با دقت عمل نمود و نکات مهم را نیز رعایت کرد.

آب بندی و عایق کاری استخر

آب بندی و عایق کاری استخر

مراحل آب‌بندی و عایق کاری استخر

به طور کلی شامل موارد زیر است:

تهیه و آماده سازی سطح:

باید پیش نیاز های ضروری را برای آب‌بندی استخر فراهم کنید. ابتدا باید آب استخر را تخلیه کنید. این کار باعث می شود شما بتوانید هر آشغال یا کثیفی که شاید در طی روز جمع آوری شده را پاکیزه نمایید. وقتی استخر تخلیه شد با استفاده از یک برس شستشو و آب بدنه  استخر را تمیز کنید.

تعمیر تمامی ترک ها:

باید قبل از اینکه آب‌بندی استخر را انجام دهید، اول مطمئن شوید هیچ گونه شکافی در کف و دیواره استخر نباشد. اگر هر آسیبی را دیدید می بایست از روش های گوناگونی برای تعمیر آن استفاده کنید.

استفاده از ماده آب‌بند:

حال می بایست گام اصلی آب‌بندی استخر را انجام دهید که آن هم اعمال ماده آب‌بندی می باشد. مواد آب‌بندی استخر انواع متنوعی دارد و به همین دلیل باید یکی را که با استخر شما همخوانی و سازگاری داشته باشد را انتخاب نمایید.

وقت برای خشک شدن مواد:

وقتی که لایه آخر آب‌بندی انجام شد، باید صبر کنید که به طور کامل خشک شود. مقدار زمانی که برای خشک شدن لازم است به نوع ماده انتخابی شما بستگی داره که شاید تا چند روز ادامه داشته باشد.

پر کردن دوباره استخر:

بعد از اینکه لایه آب بند کاملا خشک شد، باید استخر را پر از آب کنید. وقتی که استخر پر می شود از اینکه در آب‌بندی اعمال شده هیچ نشتی وجود نداشته باشد طمينان حاصل کنید.

آب بندی و عایق کاری استخر

آب بندی و عایق کاری استخر

نتيجه گیری

آب بندی و عایق کاری استخر امری بسیار مهم برای صاحبان استخر می باشد. برای آب بندی استخر از روش های گوناگونی می توان استفاده نمود. مراحل آب بندی و عایق کاری استخر بسیار مهم است. استفاده از چسب های آب بندی امری بسیار رایج است. امید است که مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *