مقالات

دستگاه گندزدایی UV استخر

سیستم های گندزدایی UVاستخر

یک روش شناخته شده در فرایند پالایش آب و تصفیه فاضلاب، دستگاه گندزدایی UV استخر با بکارگیری پرتو فرابنفش UV هستند. این روش راهی جایگزین با مواد شیمیایی گندزدا از قبیل کلر است.. پرتو فرابنفش عمل ضد عفونی را به طور موثر و بدون تولید ترکیبات مشکل زای جانبی ناشی از گندزداهای شیمیایی انجام می دهد. در ادامه بیشتر با سیستم گندزداییuv آشنا خواهیم شد با ما همراه باشید.

 

سیستم های گندزدایی UV استخر

سیستم های گندزدایی UV استخر شنا به عنوان یکی از تجهیزات استخر با استفاده از قدرت نور اشعه ماوراء بنفش و با تاثیر بر DNA میکرو ارگانیسم ها، باکتری ها، ویروس ها و غیره در جهت نابودی میکرو ارگانیسم و جلوگیری از رشد و تکثیر جلبک ها در تجهیزات گند زدایی استخر استفاده می شود. سیستم های گندزدایی uv مجهز به لامپی هستند که با تولید اشعه ی فرابنفش با طول موج۲۵۴ نانومتر، کلیه ی باکتری ها، ویروس ها و حتی قارچ های موجود در آب استخر را از بین می برد. در حقیقت طول موج ۲۵۴ نانومتر موثرترین طول موج است. آبی که باید گندزدایی شود از میان لامپ تخلیه الکتریکی محتوی بخار جیوه با فشار پایین و جدار منعکس کننده تابش عبور کرده و بدین ترتیب زمان مورد نیاز برای گندزدایی موثر و مطمئن می شود. از این رو آب استخر بطور کامل گندزدایی می شود و در عین حال، میزان مصرف مواد شیمیایی که برای گندزدایی آب استخر و نگهداری از آن مورد استفاده قرار می گیرند تا 80 درصد کاهش می یابد. توان مصرفی در این سیستم برای هر متر مکعب آب در ساعت حدود ۱۰ تا ۲۰ وات است. لازم به ذکر است هر گونه عملیات گند زدایی به جزUV در سیستم فیلتراسیون استخرهای شنا باید بعد از دستگاه UVاستخر قرار داده شود تا تاثیر اشعه UVبر مواد شیمیایی به حداقل برسد.

 

مزایای استفاده از سیستم UV

هزینه پایین خرید سیستم گندزدایی UV  و راه اندازی بسیار راحت آن باعث افزایش خرید افراد و استفاده از سیستم ضدعفونی UV استخر شده. سیستم های UV استخر به دو روش عمل می کنند، اقدام اولیه این دستگاه به این صورت است که باکتری ها، ویروس ها، قالب ها و اسپور های آن ها را می کشند که این کار خطر ابتلا به عفونت را در افراد مبتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. سیستم های گندزدایی استخر UV  در اقدام ثانویه واکنش های اکسیداسیون و فتوشیمیایی را آغاز می کنند که باعث از بین بردن کلرامین ها و ترکیبات ناشی از بوی نامطبوع در استخر ها می شود. استفاده از سیستم گندزدایی UVاستخر موجب صرفه جویی در میزان مصرف آب می شود و به دلیل عدم تاثیر پذیری از دما، قابل استفاده برای استخر رو باز و مراکز آب درمانی نیز می باشد. دستگاه گندزدایی UV  استخر محیطی دلپذیرتر با مواد شیمیایی کمتر را برای شناگران فراهم می کند. از دیگر مزایای سیستم گند زدای یو وی استخر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گند زدایی فوری با هر بار عبور از دستگاه UV
  • جلوگیری از رشد جلبک ها و چسبیدن آنها به دیواره استخر
  • از بین بردن تمامی میکروارگانیسم های بیماری زا و مقاوم نسبت به کلر تا ۹۹%
  • ضدعفونی شدن آب در لحظه تابش اشعه
  • عدم تغییر یافتن خواص شیمیایی و فیزیکی آب
  • ضدعفونی کردن آب در محدوده pH از ۶ تا ۵٫۸
  • نصب در مسیر لوله آب

 

کاربرد سیستم UV

سیستم ضدعفونی کننده اشعه ماورای بنفش یک روش بسیار موثر برای مبارزه با آلودگی میکروبی در آب است. توجه داشته باشید که میکروب ها باید به میزان مناسب در معرض نور یووی قرار بگیرند تا به طور موثر آب  ضدعفونی شود. سیستم های گندزداییUV  کاربردهای مختلفی دارد و از تصفیه آب آشامیدنی در خانه های شخصی گرفته تا ضدعفونی کردن منبع آب کل شهرها مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال در منازل، رستوران ها، هتل ها، کشتی ها و در صنایع شستشوی مواد غذایی ( شستشوی سبزیجات، میوه، ماهی، غذاهای دریایی که قبل از بسته بندی باید با آب عاری از هرگونه میکروارگانیسم شسته شوند)، در صنایع نوشابه سازی، صنایع لبنیات سازی، صنایع داروسازی و لوازم آرایشی، بیمارستان ها ، آزمایشگاه ها و… کاربرد دارد.

 

 

نکات مهم در انتخاب دستگاه UV مناسب برای استخر :

لامپ های UV به دو دسته LP (کم فشار)وMP ( فشار متوسط ) تقسیم می شوند. لامپ های فشار متوسط تولید اشعه ماوراءالبنفش با طول موج ۲۵۴ نانومتر است. بازدهی این لامپ ها نسبت به انرژی مصرفی آن ها بسیار بالا است. لامپ های فشار متوسط تولید کننده ی ضعیف تری نسبت به لامپ های کم فشار برای طول موج های ضد باکتری هستند. بازدهی لامپ های با فشار متوسط نسبت به انرژی مصرفی آن ها کم است اما نفوذ پذیری پرتو ساتع شده از آن ها به دلیل شدت بالای آن بیشتر از لامپ های کم فشار است. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که تنها لامپ های MP   توانایی از بین بردن ترکیبات جانبی کلر را دارند. به همین دلیل سیستم های گندزدایی UV مختص استخرهای شنا تنها با این لامپ ها عرضه می شوند. همچنین برای انتخاب درست تر اندازه دستگاه UV استخر به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • نوع استخر(خانگی، عمومی، استخر مسابقات و…)
  • سرپوشیده و یا سر باز بودن استخر
  • نوع آب قابل استفاده در سیستم گندزدایی UVاستخر
  • حجم استخر
  • نوع سیستم ضدعفونی مکمل برای دستگاه UV استخر

 

كلام آخر

بکارگیری پرتو فرابنفش UV در فرایند پالایش آب و تصفیه فاضلاب روشی شناخته شده برای جایگزین مواد شیمیایی گندزدا مانند کلر است. پرتو فرابنفش عمل ضد عفونی را به طور موثر و بدون تولید ترکیبات مشکل زای جانبی ناشی از گندزداهای شیمیایی از قبیل کلر انجام می ‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *