مقالات

مشکلات فیلتر شنی استخرها

فیلتر شنی

فیلتر شنی استخر یک سیستم فیلتر با کیفیت بالا و پرکاربرد است که هم ذرات ریز ، بزرگ و  همچنین ذرات خاک را به خوبی جذب می کند. علاوه بر این به خاطر عملکرد بالایی که فیلتر شنی دارد آن را به عنوان کلیه و کبد استخر نیز نامگذداری کرده اند.  فیلتر شنی همه چیز را اعم از ذرات بزرگ شامل زباله هایی مانند حشرات، برگ ها، بریده های علف و مو  و ذرات کوچکتر شامل جلبک و باکتری ها به خوبی از آب استخر فیلتر می کند.

فیلتر شنی استخر نقش مهمی در تمیز و تازه نگه داشتن آب  استخر دارد در واقع  همانطور که آب استخر از فیلتر پمپ می شود، شن و ماسه داخل مخزن کثیفی و زباله را به دام می اندازد. بدون این عملکرد، استخر شما می تواند به سرعت  محل ذخیره انبوهی از زباله و آلودگی خواهد شد.. اگر با مشکلات فیلتر شنی  در استخر مواجه هستید پیشنهاد ما به شما این است که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید .

برخی از مهم ترین مشکلات فیلتر شنی استخرها

به طور معمول، فیلتر شنی استخر به تعمیر و نگهداری بسیار کمی نیاز دارد، اما گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی رخ دهد که نیاز به توجه دارد. در اینجا لیستی از مشکلات فیلتر شنی استخر که ممکن است  در طول زمان رخ دهد را مورد بررسی قرار می دهیم.

نشتی در خط بک واش (Backwash)

از مهمترین مشکلات به وجود آمده در فیلتر شنی، نشتی در خط بک واش است که از بروز مشکلات در شیر چند حالته یا چند راهی حاصل می شود به همین دلیل بازرسی مداوم این قطعه در فیلتر شنی از اهمیت بالایی برخوردار است. با وجود دوازده قطعه و چندین مسیر در شیر چند حالته در فیلتر شنی احتمال خرابی این قطعه بالا است و در طول زمان استفاده نیاز به بررسی مداوم تری دارد.

 

بازگشت آشغال و آلودگی به استخر

اگر چه فیلتر شنی موجب از بین بردن آلودگی ها و گرد و خاک از آب استخر می شود اما در برخی از مواقع مقداری از زباله باز به استخر باز می گردد که این امر بسیار عادی می باشد. البته در مواقعی تخلیه اب احتمال برگشت ذرات خیلی ریز به استخر وجود دارد.

 

شکستن دسته شیر

یکی دیگر از مشکلاتی که در فیلتر شنی استخرها بروز می کند وارد کردن نیرو و فشار زیاد بردهانه لوله و در نهایت شکستن دسته شیر است. در این مواقع اگر دسته درست سرجایش قرار نگیرد و یا اینکه شل شده باشد برای رفع این مشکل باید فنر شاخه اصلی را تعویض کنید.

 

نشتی در مخزن فیلتر شنی

نشتی در مخزن استخر نیز یکی دیگر از مشکلات به وجود آمده در فیلتر شنی استخرها است. البته این مورد یکی از ساده ترین مشکلات فیلتر شنی به حساب می آید که در صورت نشتی مخزن بهتر است به جای تعمیر آن را با مخزن جدیدتر تعویض کنید البته این امر از نظر ایمنی حائز اهمیت می باشد. ناگفته نماند؛ که خرید فیلتر شنی جدید به جای مخزن جدید تنها ، کار عاقلانه ای است به این دلیل که قیمت خرید فیلتر شنی ارزان تر از خرید مخزن تنها می باشد. از طرفی وصل کردن  مخزن تحت فشار کاری بس خطرناک و دشوار است و موجب آسیب دیدن افراد یا خالی شدن آب استخر می شود. البته برخی از مشکلات به وجود آمده در فیلتر شنی به راحتی قابل حل می باشد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

نشتی فاضلاب به وسیله تفلون یا اورینگ به راحتی حل خواهد شد.

نشتی در مونتاژ تخلیه که در قسمت کلاهک می توان با اورینگ و واشر مشکل به وجود آمده را رفع کرد.

نشتی در دیوارها نیز از جمله مشکلاتی است  که در مخزن فیلتر به وجود می آید که برای رفع این مشکل نیز به واشر نیاز است.

نشتی در مونتاژ فلنچ نیز به وسیله گیره یا اورینگ به احتی آب بندی می شود.

در محل اتصال لوله به شیر نیز مشکلاتی از قبلی نشتی در این قسمت ایجاد خواهد شد که بر اثر سفت کردن زیاد شیر این مشکل در فیلتر شنی به وجود می آید.

 

فشار بالای فیلتر

فشار بالای فلتر نیز از جمله مشکلاتی است که در فیلتر شنی استخرها در طول زمان استفاده از ان به تدریج ایجاد خواهد شد. در بعضی از مواقع به دنبال بک واش فشار همچنان بالا می ماند که این امور موجب بروز مشکلات جدی تر در فیلتر شنی خواهد شد. اما می توان با بکار بردن راه حل هایی زیر به راحتی این مشکل را برطرف کرد. این راه حل ها عبارتند از:

بهتر است در ابتدا شن موجود در فیلتر شنی را عوض کنید و در صورت مشاهده شن ها نامرغوب و روغنی یا گوی شکل سریغ اقدام به تعویض شن کنید.

در صورت مشاهده خراب بودن یا گیر کردن فشار سنج ابتدا پمپ را خاموش کنید و بررسی کنید که آیا فشار به درجه صفر می رسد.

با توجه به کارآیی فیلتر شنی در استخرها تعمیر و نگهداری صحیح از آن امری بسیار ضروری و مهم می باشد. در صورت تعمیر فیلتر شنی این قطعه سریع باید به استخر برگردد و شروع به کار کند البته  در صورت عدم درست فیلتر آب استخر باید با استفاده از بای پس فیلتر، آب را در داخل استخر به چرخش درآورید سپس میزان کلر را بالا نگه دارید و به صورت مداوم آن را تمیز کنید تا یستم فیلتر شنی عملکرد خوبی در فیلتر کردن اب از خود نشان دهد.

سخن پایانی

فیلتر شنی استخر یک سیستم فیلتر با کیفیت بالا و پرکاربرد است که کارایی بالایی دارد و ذرات ریز ، ذرات  بزرگ و  همچنین ذرات خاک را به خوبی جذب می کند. فیلتر شنی استخر نقش مهمی در تمیز و تازه نگه داشتن آب  استخر دارد در واقع  همانطور که آب استخر از فیلتر پمپ می شود، شن و ماسه داخل مخزن کثیفی و زباله را نیز در خود به دام می اندازد. به طور کلی، هنگام انتخاب فیلتر مناسب برای آنها باید فاکتورهای زیادی را از جمله  موارد راه اندازی تجهیزات فعلی، میزان استفاده از استخر، بودجه اولیه راه اندازی، دانش جداسازی تجهیزات و تعهد زمانی آنها برای نگهداری استخر را به درستی ارزیابی کنید.  البته دانستن مزایا و معایب هر فیلتر به شما امکان می دهد فیلتری را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما و استخر شما مطابقت داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *