مقالات

نکات مهم حین خرید و نصب پمپ تصفیه آب

پمپ تصفیه آب استخر

امروزه به دلیل کمبود فشار آب در بسیاری از مناطق، استفاده از پمپ و مخزن رواج یافته است. پمپ، آبی را که در مخزن ذخیره شده است را به کل استخر منتقل می‌کند. به عبارت دیگر پمپ، جریان الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل  و به این ترتیب آب را با فشار زیاد به ارتفاع بالا تر و یا در همان سطح و به نقاط دور تر، جا به جا می‌‌کند. پمپ استخر، یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های عملکرد استخر است. درواقع پمپ لازمه عملکرد سیستم تصفیه در استخر و جکوزی است و در صورت عدم وجود پمپ، آب به فیلتر ها پمپاژ نمی‌شود و به این ترتیب عمل سیرکولاسیون و تصفیه آب هم انجام نمی‌گیرد و آب استخر تصفیه نمی‌شود. در ادامه به نحوه عملکرد پمپ استخر، اجزای پمپ و نحوه نصب آن اشاره کرده ایم.

عملکرد پمپ استخر چگونه است؟

پمپ استخر ابتدا از طریق مکش، آب را از استخر جذب می‌‌کند. مکش پمپ تصفیه استخر به دو صورت انجام می‌‌گیرد، در روش اول مکش آب از طریق اسکیمر و یا آب سرریز شده به گریل‌های اطراف استخر انجام می‌شود و در روش دوم چند کف شور به منظور مکش آب در عمیق ترین بخش استخر نصب می‌شوند تا به وسیله آن ‌ها آب به سمت مکش پمپ تصفیه هدایت شود. توصیه می‌شود پمپ پایین‌ تر از کف شور مکش قرار بگیرد تا جریان آب کاسه استخر یا جکوزی سوار بر مکش پمپ استخر باشد و به این صورت مکش به بهترین شکل انجام شود. در مرحله بعد آب را از فیلتر، صافی و دیگر تجهیزات تصفیه‌ کننده عبور داده و در پایان آب تصفیه شده را بار دیگر به استخر باز می‌‌گرداند.

در انتخاب پمپ باید نوع و کاربری استخر و میزان گردش آب در آن ‌‌ها مورد توجه قرار گیرند. میزان گردش آب در یک استخر، به زمان مورد نیاز پمپ برای تامین حجم آبی برابر با آب موجود در آن استخر از طریق سیستم فیلتراسیون گفته می‌‌شود. پمپ استخر باید در مدت زمان مشخصی (معمولا بین 6 تا 8 ساعت) همه آب استخر را تعویض کند و آن را به فیلتر برساند و سپس بعد از عمل تصفیه، بار دیگر آب را به استخر باز گرداند.

پمپ تصفیه آب استخر

ویژگی مهم پمپ تصفیه استخر

از آن جایی که بروز مشکل در هر بخش از سیستم تصفیه استخر باعث ایجاد اختلال در کل سیستم آب استخر می شود لازم است که در هنگام خرید و نصب پمپ تصفیه استخر ، نکاتی رعایت شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده ایم:

  • هر استخری با توجه به کاربری و حجم آب موجود در آن نیاز به پمپ تصفیه مخصوص خود نیاز دارد.  در صورتی که پتانسیل استخر هنگام خرید پمپ تصفیه در نظر گرفته نشود، علاوه بر تحمیل هزینه گزاف ، استخر نیز در ادامه دچار مشکلات متعددی می‌شود.
  • پمپ استخر مناسب پمپی است که عملکردی روان و بی‌ صدا داشته باشد.
  • به دلیل وجود مواد ضد عفونی‌ کننده و گند زدا، بدنه لوله‌ها و سیستم پمپ استخر باید مقاومت کافی را داشته باشند در غیر این صورت پس از مدت کوتاهی عملکرد پمپ استخر دچار مشکل خواهد شد.
  • افت فشار پمپ استخر نیز از دیگر عوامل مهم در انتخاب پمپ است. از جمله مهم‌ ترین عوامل تاثیر گذار بر افت فشار پمپ استخر می‌توان به  فاصله موتورخانه تا محل تخلیه استخر (طول مسیر لوله کشی)، سایز لوله کشی‌های مکش و دهش، انتخاب فیلتر شنی ، تفاوت ارتفاع پمپ و ارتفاع استخر و… اشاره کرد.

تصفیه استخر

اجزای پمپ استخر

پمپ‌ استخر به طور کلی از سه بخش اصلی ساخته شده است. که در ادامه هر کدام از این سه بخش به صورت مختصر توضیح داده شده اند:

  • محفظه: استرینر یا موگیر درون محفظه قرار دارد که حاوی یک سبد صافی برای گرفتن ذرات معلق، مو و جدا کردن آن ‌ها از آب است.
  • پروانه: پس از این که آب از سبد صافی عبور کرد توسط پروانه به طرف خروجی مکیده می‌شود. اما آب هنوز دارای آلودگی‌‌های ریزی است که توسط صافی پمپ گرفته نمی‌شوند، از این رو در مرحله بعد به فیلتر شنی منتقل می‌شود تا به طور کامل تصفیه شود.
  • موتور: پمپ دارای یک موتور الکتریکی است که بر اساس قدرت، دبی و فشار پمپ می‌تواند تک فاز یا سه فاز باشد، که وظیفه به گردش درآوردن پروانه را بر عهده دارد و آب تصفیه شده را به استخر باز می‌‌گرداند. موتور باید در محیطی آزاد و مکانی خشک قرار گیرد.

نصب پمپ استخر

عوامل مختلفی در انتخاب پمپ مناسب نقش دارند که از جمله آن ها می توان به نوع فیلتر، ابعاد و حجم استخر اشاره کرد. پس از انتخاب و تهیه پمپ مناسب، برای نصب و نگهداری صحیح آن و حفظ عملکرد پمپ استخر در سطح بهینه باید نکات مختلفی رعایت شود که در ادامه به بررسی آن ‌‌ها می‌‌پردازیم:

 

  • توصیه می‌شود پمپ تصفیه در فاصله حدودی 12-15 سانتی ‌متری از کف موتور خانه قرار گیرد.
  • استفاده از انواعپمپ‌های مو گیر دار بهتر است.
  • پمپ استخر باید در محیطی نصب شود که در صورت نیاز به بازدید و تعمیرات، در دسترس  باشد.
  • پمپ بهتر است تا حد امکان به محل تخلیه استخر، سونا یا جکوزی نزدیک باشد.

تصفیه آب استخر

سخن آخر

همان طور که اشاره شد، در انتخاب یک پمپ استخر مناسب توجه به حجم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حجم یا دبی مورد نیاز پمپ استخر و جکوزی بر اساس کل حجم آب موجود در کاسه استخر و جکوزی و سپس مدت زمانی که باید تمام آب استخر توسط پمپ تعویض شود، مشخص می‌شود. در این مقاله تلاش کرده ایم تا اطلاعاتی را در زمینه نحوه عملکرد پمپ استخر، نحوه نصب آن و همچنین اجزای پمپ و ویژگی‌های پمپ مناسب را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم که با خواندن این مقاله به پاسخ سوالاتتان رسیده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *