مقالات

لوله کشی استخر و جکوزی

لوله کشی استخر و جکوزی

یکی از استاندارد‌های مهمی که شما در ساخت استخر و جکوزی باید رعایت کنید سیستم لوله کشی است. اگر شما لوله کشی را به صورت اصولی و درست انجام دهید انتقال آب به خوبی انجام می‌‌شود و همچنین بهداشت و ایمنی و حتی آسایش در استخر و جکوزی حکم فرما است. این امر را فراموش نکنید که نحوه لوله کشی استخر‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و شما باید اصول کار را در این زمینه رعایت کنید و از مصالح با کیفیت و تیم اجرایی کارآزموده استفاده کنید تا هم بتوانید کیفیت کار را بالا ببرید و هم اینکه از بروز خسارات جلوگیری بفرمایید. این را بدانید که لوله کشی درست و اصولی استخر می‌‌تواند عمر استخر را افزایش دهد و در کنار این مزیت شما می‌‌توانید به کیفیت ورودی و خروجی آب استخر پی ببرید.

لوله کشی استخر و جکوزی

مصالح لوله کشی استخر و جکوزی

استخر و جکوزی مکان مناسبی برای شنا و آرامش در نظر گرفته شده است و شما برای داشتن یک استخر استاندارد باید مراحل اولیه را به خوبی پشت سر بگذارید از این رو ما می‌‌خواهیم در این مطلب به بررسی مصالح مختلفی که در ساخت لوله کشی استخر و جکوزی استفاده می‌‌شود بپردازیم.

مصالح مورد نیاز برای لوله کشی استخر و جکوزی شامل لوله و اتصالات یو پی وی سی ، استیل و برنجی هستند که بدون تصویب دستگاه نظارت قابل استفاده نیستند.

۱_ لوله و اتصالات:

یکی از مصالحی مهم در لوله کشی استخر شامل لوله‌‌ها و اتصالاتی هستند که این مصالح انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایب و همچنین از نظر کیفیت و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند.

۲_فلنج‌ یا بوشن :

میتوانند از جنس استیل یا یو پی وی سی باشند که برای اتصال لوله به لوله استفاده می‌‌شوند که باید طبق استاندارد‌های مورد نظر نصب و از جنس مناسب برخوردار باشند.

۳_ فیتینگ:

فیتینگ یا اتصال که در سیستم لوله کشی استخر و جکوزی کاربرد دارد، برای تغییر مسیر‌‌ها و یا انشعاب‌گیری مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. انواع مختلفی از فیتینگ‌ها وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای اهداف متفاوتی هستند. معمولاً جنس این مصالح از پلیمر و یا فلزات مقاوم در برابر خورندگی است و همچنین شما می‌‌توانید آن را در جنس‌‌های برنجی و استیل نیز مشاهده کنید.

۴_مغزی:

یکی از اتصالات کوچک است اما کاربرد بسیار زیادی دارد که به جای اتصال ۲ لوله ۲ فیتینگ را به یکدیگر متصل می‌‌کند. این مصالح از نظر جنس تنوع بسیار بالایی دارد که در جنس‌‌های پلاستیکی و استیل و حتی مسی تهیه  و تولید می‌‌شود که در لوله کشی استخر بیشتر متریال پلیمری یا استیل و برنجی مورد استفاده قرار میگیرند.

5_شیر تنظیم جریان:

شیر‌های تنظیم جریان میزان جریان آب را تنظیم می‌‌کنند و دارای مدل‌‌های مختلفی هستند که ما می‌‌توانیم به شیر‌های جدا کننده و یا کنترل کننده اشاره کنیم. شیر‌های جدا کننده در مواقعی که سیستم لوله کشی نیاز به سرویس دارد به خوبی از سیستم‌‌های لوله کشی جدا می‌‌شوند. شیر‌های کنترل کننده نیز میزان فشار و مقدار آب را اندازه‌گیری می‌‌کند و احتمال خراب شدن لوله‌‌ها و اتصالات را نشان می‌‌دهد.

لوله کشی استخر و جکوزی

انواع لوله ها و اتصالات استخر و جکوزی

ما در اینجا می‌‌خواهیم شما را با انواع لوله‌‌ها و اتصالاتی که برای لوله کشی استخر و جکوزی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد آشنا کنیم چون لوله‌‌ها و اتصالات نقش بسیار مهمی در ساخت استخر دارند که شما باید از لوله‌های با کیفیت استفاده کنید.

لوله استیل :

میتواند یکی از بهترین متریال ها باشد ولی بخاطر قیمت بسیار بالا استفاده از آنها مقرون به صرفه نیستند.

لولهUPVC:

این لوله و اتصال گزینه مناسبی برای لوله کشی‌‌های مدار تصفیه استخر و جکوزی است. مقاومت بالایی دارد و همچنین نصب بسیار آسانی دارند و گزینه مناسبی برای استخرها و مجموعه های آبی هستند.

لوله پلی اتیلن:

لوله های پلی اتیلن بدلیل تاثیر مخرب کلر روی مقاومت آنها برای استفاده در لوله کشی استخر و جکوزی توصیه نمیشوند.

لوله و اتصالات پلی پروپیلن:

این لوله های را در بازار به نام لوله سفید میشناسند و همانند لوله های پلی اتیلن برای استفاده در لوله کشی استخر چندان مناسب نیستند .

لوله و اتصالات یو پی وی سی:

مناسب ترین انتخاب همین لوله و اتصالات یو پی وی سی هستند وکیفیت این نوع لوله‌‌ها با گذشت زمان کاهش نمی یابدو فقط میبایست به دمای کارکرد این لوله های UPVC توجه کرد. امکان رسوب گرفتگی این لوله‌‌ها بسیار پایین است و مقاومت مناسبی در برابرمواد خورنده دارند و همچنین از نظر شکل ظاهری زیبا و دارای کیفیت بالا و نصب آسانی هستند.

لوله کشی استخر و جکوزی

لوله و اتصالات  یو پی وی سی در لوله کشی استخر و‌جکوزی

لوله و اتصالات یو پی وی سی فشار قوی آب استخر را تا دمای ۶۰ درجه سانتیگراد تحمل می‌‌کند و می‌‌تواند مرحله آبرسانی و انتقال آب را به خوبی انجام دهد. این لوله دارای فاکتور‌ها و آپشن‌‌های متعددی است که ما می‌‌توانیم به دو گزینه از جمله بهداشتی بودن و سایزبندی مناسب اشاره کنیم. این لوله‌‌ها از مواد اولیه غیر فلزی ساخته شده‌اند که مواد آن کاملاً بی‌بو و بدون مزه است و هیچ گونه اثری بر روی مایعات نمی‌‌گذارند و در نتیجه لوله کشی استخر یا این متریال مناسب برای استخر و جکوزی است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید لوله و اتصالات یو پی وی سی ۱۵ سال پیش برای اولین بار در پارک آبی مشهد مورد استفاده قرار گرفت. اگر می‌‌خواهید از بهترین راه برای آب بندی استخر و جکوزی استفاده کنید می‌توانید از این لوله و اتصالات یو پی وی سی بهره ببرید چون مقاومت بالایی دارند و در برابر خورندگی از جمله کلر آب مقاوم هستند. عواملی وجود دارد که از لوله و اتصالات یو پی وی سی در لوله کشی استخر‌ها استفاده می‌‌کنند که مهمترین آن مقاومت در برابر خورندگی و طول عمر بسیار بالا و همچنین قیمت مناسب و کیفیت بالای آنهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *